HTC bracht een nieuwe variant van de Vive Pro VR-headset mee naar de Consumer Electronics Show in Las Vegas. De Vive Pro Eye heeft native eye tracking en beloofd VR-ervaringen van hogere kwaliteit.
De headset maakt daarvoor gebruik van een techniek genaamd ‘foveated rendering’. De techniek maakt gebruik van eye tracking om de beelden die in het vizier van de gebruiker zijn in een hogere kwaliteit weer te geven. De beeldkwaliteit van objecten in het periferisch zich wordt verminderd, zodat de frame rate niet negatief wordt beïnvloed.
Eye tracking bied daarnaast ook nieuwe mogelijkheden voor hands-free bediening en maakt het Vive-systeem toegankelijker voor wie niet in staat is om de motion controllers te gebruiken. Beeld je bijvoorbeeld in dat je door een menu bladert door simpelweg de focus van je blik te verplaatsen.
Gespecialiseerd
HTC bood reeds een upgradekit aan om eye tracking voor een meerprijs aan de Vive-headset toe te voegen. Met de Vive Pro Eye heeft het nu een gespecialiseerde bril in zijn portfolio die de functie native aanbiedt.
Een prijs of lanceringsdatum werden nog niet bekendgemaakt. Wellicht zal de headset boven het prijspunt van de enterprise-gerichte HTC Vive Pro uitkomen, waarop de nieuwe bril is gebaseerd. Die gaat momenteel voor ruwweg 1.399 euro over de toonbank.
Firefox
Tegelijk kondigde HTC samen met Mozilla aan dat Firefox Reality voortaan de standaard browser is op alle Vive-headsets. Mozilla lanceerde de speciale VR-versie van zijn browser in april vorig jaar. Oculus, Google en Chrome boden op dat moment evenwel allemaal al hun eigen VR-browseroplossing aan.
Het nieuwe partnership betekent dat HTC geen beroep moet doen op de browser van een rechtstreekse concurrent, terwijl het voor Mozilla de deuren opent naar een bredere afzetmarkt.
Gerelateerd: Lees al het nieuws vanop de Consumer Electronics Show