BMW ziet een mooie toekomst voor blockchaintechnologie in de autosector, niet alleen om nieuwe klantenervaringen aan te bieden maar ook om de complexe logistieke ketting te stroomlijnen. Om dat te verwezenlijken werkt de autofabrikant samen met partners om de nodige standaarden vast te leggen.
BMW is vandaag en morgen gastheer voor de eerste conferentie van het Mobility Open Blockchain Initiative (Mobi). Mobi, dat in 2018 door onder andere de autofabrikant werd opgericht, is een consortium met als doel open standaarden te ontwikkelen voor blockchaintechnologie in de auto-industrie en de bijhorende logistieke ketting. In Munchen zitten specialisten van de deelnemende partijen samen om het ontwikkelingstraject te concretiseren.
Open standaarden
Het Mobi-consortium bestaat intussen uit bijna honderd deelnemers waaronder onder andere de Renault-groep en Ford langs de kant van de auto-constructeurs, maar ook toeleveranciers zoals Bosch, technologiereuzen zoals IBM en blockchain-initiatieven zoals Hyperledger.
Het consortium moet tot open standaarden komen waar de hele industrie gebruik van kan maken. De toepassingen kunnen breed zijn, maar er zijn twee grote domeinen waarin BMW zelf mogelijkheden ziet. Langs de kant van de klant kan blockchaintechnologie een katalysator zijn voor de aanbieding van nieuwe toepassingen, zoals een betrouwbare manier om de kilometerstand van een wagen bij te houden en aan derden te communiceren. Met de VerifyCar-app draaide er al een proefproject met precies dat doel.
Logistieke toepassingen
Belangrijker is het potentieel in de logistiek. De blockchain kan de erg complexe logistieke ketting van de auto-industrie beveiligen, zodat het veel handiger wordt om te weten welke onderdelen zich waar bevinden, en waar ieder stuk van een wagen vandaan komt. In de Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg loopt momenteel al een proefproject waarbij de internationale toeleveringsketting aan een blockchain wordt gekoppeld. Resultaten van dat project moeten tegen het einde van het jaar binnenrollen.
Blockchain kan de erg complexe logistieke ketting van de auto-industrie beveiligen.
Het is de ambitie van de Mobi-groep om dergelijke toepassingen over de hele industrie te implementeren, maar dat gaat alleen met open en neutrale standaarden die niet gekoppeld zijn aan een enkele constructeur of toeleverancier. “Het is essentieel om digitale ecosystemen te bouwen waarbij infrastructuur gedeeld wordt en applicaties gebruik maken van overeengekomen standaarden en controlemodellen”, zegt Andre Luckow, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van blockchaintechnologie binnen de BMW-groep. “Gezamenlijke standaarden en ecosystemen zijn de enige manier waarop we de ontwikkeling en implementatie van blockchainsystemen kunnen versnellen.”
Ideale timing
Nog volgens BMW is de tijd vandaag meer dan ooit rijp om een dergelijke ambitie te koesteren. De grote hype rond blockchain is immers gaan liggen en de technologie wordt hier en daar zelfs met een gezonde dosis achterdocht bekeken. Hierdoor is er een klimaat van realisme ontstaan waarbij het echte nut van blockchain naar boven kan komen.
Het grootschalige initiatief heeft het potentieel een grote impact te hebben. De auto-industrie heeft immers het geld, de macht en vooral het wereldwijde netwerk om een standaard relevant te maken. Wat werkt in de logistieke ketting van de autofabrikanten, kan hoogstwaarschijnlijk in de toekomst ook ingezet worden ter ondersteuning van andere logistieke kettingen. Dat blockchain daar een grote meerwaarde kan bieden, is al lang duidelijk. Het Mobi-consortium lijkt vandaag een belangrijke stap in de richting van de concretisering van dergelijke plannen te zetten.
Gerelateerd: Waarom je ook in 2019 nog moet wakker liggen van blockchain