Trafiek Belgisch internetknooppunt breekt records

Nog nooit verwerkte het Belgische internetknooppunt BNIX meer internettrafiek dan in 2020. De stijging was bovendien enorm, met een klim van maar liefst 40 procent vergeleken met een jaar eerder.

Het verplichte telewerk en de versnelde digitalisering als gevolg van de coronapandemie zorgde voor een enorme stijging van het Belgische internetverkeer. Belnet, dat internetknooppunt BNIX beheert, ziet een stijging van 40 procent vergeleken met 2019.­ Dat vertaalt zich naar een gemiddelde van 220 gigabit per seconde aan internetverkeer. De absolute piek vond plaats op 15 december rond 14u20. Toen overschreed de trafiek op BNIX de kaap van de 600 gigabit per seconde. Dat is nooit eerder gebeurd in ons land. Ter verglelijking: in 2019 had het gemiddelde verkeer een volume van 160 gigabit per seconde. Al eind maart van 2020 zag Belnet een eerste stijging, toen met 30 procent.

Kruispunt

BNIX is het hart van de Belgische internetinfrastructuur. Het kruispunt verbindt contentproviders, hostingbedrijven en telecomproviders met elkaar zodat ze gegevens kunnen uitwissel zonder dat ze daarbij verkeer via infrastructuur van derden moeten sturen. Onder andere Proximus, Telenet en Voo gebruiken BNIX, net als AWS en Microsoft langs de kant van de contentproviders en Combell als hoster. De cijfers die Belnet ter beschikking heeft, zijn zo erg representatief voor de situatie in ons land.

Belnet merkt nog op dat het piekverkeer op BNIX zich van de avond naar de namiddag verplaatste. Waar vrijetijdsbesteding de vorige jaren voor piekmomenten zorgden, is thuiswerk sinds de pandemie dus de grootste verantwoordelijke.

Stabiliteit op het Belnet-netwerk

Belnet is naast uitbater van BNIX ook netwerkprovider voor Belgische educatie- en overheidsinstellingen. Ook daar werd de organisatie met uitdagingen geconfronteerd. Belnet zorgde voor upgrades in de capaciteit van kritische klanten en zette verder in op maximale stabiliteit. Zo voerde technici tijdens de lockdown en examenperiodes 20 tot 40 procent minder veranderingen door. Dat wierp zijn vruchten af. De cijfers tonen aan dat het aantal incidenten op het Belnet-netwerk met tien procent daalde vergeleken met 2019. De incidenten die er waren, werden boven dien 15 procent sneller opgelost.

De cijfers tonen hoe het Belgische netwerkverkeer essentieel was en is tijdens Covid-19. Ondanks de enorme stijging in verkeer, bleef alles bovendien naar behoren functioneren. Belnet kijkt desalniettemin naar de toekomst: het komende jaar krijgen het BNIX-platform en de bijhorende diensten een grondige vernieuwing.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home