Een storing op de backbone van het Belnet-netwerk zorgt voor verbindingsproblemen bij een handvol steden en onderwijsinstellingen. Belnet is op de hoogte van het probleem en werkt aan een oplossing.
Onderhoudswerken aan enkele optische nodes in de backbone van het Belnet-netwerk hebben een storing teweeggebracht. Daardoor ondervinden klanten van de provider verbindingsproblemen. Onder andere de steden Hasselt, Brugge en Kortrijk zijn getroffen, net als de campussen van de HOWEST en VIVES-hogescholen en de KULAK-campus van de KU-Leuven. Ook Fluvius zou getroffen zijn. Dat rapporteert onze zustersite SchoolIT.
De problemen begonnen tijdens upgradewerken om kwart na vijf deze ochtend. De aanleiding is dus gekend, maar Belnet zoekt nog steeds naar de precieze oorzaak. Daarvoor werkt Belnet nauw samen met de netwerkleverancier. Op het moment van dit schrijven houden de problemen dus aan. Belnet heeft de getroffen partijen zelf ingelicht en laat weten dat zij de status van het netwerk kunnen opvolgen via de website van de provider.
Impact
Belnet is een overheidsinstelling met als taak om connectiviteit te voorzien voor andere overheidsinstellingen, onderzoekscentra en onderwijsinstellingen. De provider voorziet connectiviteit met een erg hoge doorvoercapaciteit. Na de recentste update kan het netwerk 100 Gbit-verbindingen voorzien voor een 200-tal klanten. Die bedienen volgens Belnet ongeveer 800.000 eindgebruikers. Omwille van de aard van de klanten is de impact van de storing dus best groot.
Voor de oplossing van het probleem communiceert Belnet nog geen deadline. Het bedrijf laat weten al zijn beschikbare capaciteit in te zetten in een poging het euvel zo snel mogelijk te verhelpen.
Update 14/01 23u: Drie getroffen routers (twee in Brugge en een in Hasselt) konden mits een tussentijdse oplossing worden hersteld. Belnet werkt met de fabrikant van de optische netwerkapparatuur aan een algemene oplossing. Wie nog vragen heeft, kan terecht bij de Belnet Service Desk (02 790 33 00) of op status.belnet.be
Update 15/01 8u: Het volledige Belnet-netwerk is opnieuw operationeel nu ook Kortijk werd hersteld om 4u ’s morgens. Belnet blijft in nauw contact met de netwerkleverancier en verontschuldigt zich voor de impact die het incident heeft veroorzaakt. Het gaat de uitzonderlijke gebeurtenis gedetailleerd onderzoeken om de nodige maatregelen te kunnen nemen om in de toekomst gelijkaardige incidenten te voorkomen.