De oplevering van ReTiBo, het IT-project van De Lijn is opnieuw uitgesteld. Het megaproject werd in 2005 gelanceerd en zal pas volgend jaar helemaal klaar zijn. ReTiBo is de afkorting van Registratie-, Ticketing- en Boordcomputer. Met het project wil De Lijn het oude magneetkaartsysteem tussen bussen en trams vervangen en tegelijkertijd halteaankondigingen en rittenschema’s van chauffeurs digitaliseren. Het project brengt 150 miljoen euro aan kosten met zich mee.
Het complexe IT-project werd in 2011 opgestart en moest in 2014 klaar zijn. Door allerlei problemen verschoof de deadline steeds weer. Twee keer overwoog De Lijn de stekker uit ReTiBo te trekken. Uiteindelijk ging het project toch door en kwam De Lijn met een strikt stappenplan tot 21 mei 2020, de dag waarop het project klaar zou moeten zijn.
We weten inmiddels dat De Lijn de ultieme deadline van 21 mei 2020 opnieuw heeft gemist. “Onvoorziene omstandigheden, waaronder corona, leidden tot enige vertraging”, verklaart Karin Van der Sype, woordvoerster van De Lijn. “ReTiBo wordt eind 2020 opgeleverd. De laatste modaliteiten worden getest. Er wordt een strakke planning gehanteerd.”
Als project ReTiBo later dit jaar nog wordt opgeleverd, zal het nog niet meteen volledig functioneren. Het IT-systeem Censy wordt pas in 2021 afgewerkt. Censy maakt het mogelijk om lopende abonnementen van de MIVB en de NMBS samen met een abonnement van De Lijn op de Mobib-chipkaarten te zetten.
Het einde van project ReTiBo is in zicht
Als de komende tijd alles goed verloopt, kan De Lijn het IT-project dat het bedrijf al 15 jaar kwelt eindelijk afronden. De raad van bestuur gaf in 2005 al groen licht voor ReTiBo. Vanwege onregelmatige offertes, moest De Lijn weer van voor af aan beginnen. Uiteindelijk kende De Lijn pas in 2011 een contract toe aan de tijdelijke vennootschap Profa.
In eerste instantie zou het project 97 miljoen euro gaan kosten. Inmiddels zijn deze kosten opgelopen tot bijna 150 miljoen. Profa kreeg al de maximale boete van 5 miljoen opgelegd. Volgens De Lijn gaat de nieuwe vertraging niet tot extra kosten leiden.
Kontron Belgium krijgt de schuld van de vertraging
De Lijn geeft de schuld voor de extra vertraging aan Kontron Belgium, de softwareleverancier van ReTiBo. Kontron nam vorig jaar de Belgische activiteiten over van de vorige hoofdleverancier Kapsch Belgium. “De belangrijkste oorzaak van de nieuw aangekondigde vertraging is zonder meer de sterke braindrain bij Kontron België”, staat in het verslag dat de raad van bestuur van De Lijn afgelopen april uitbracht.
Kontron is het niet eens met de beschuldiging. “Er is zeker een vertraging, maar die kan niet op één partij gestoken worden”, zegt Julius von Jagow, topman van Kontron Belgium. “Kontron heeft alles opgeleverd in mei 2020, maar De Lijn kwam met extra eisen. Daardoor hebben we samen afgesproken hetp roject af te ronden in december en extra functionaliteiten in 2021 toe te voegen. Het project liep nooit beter dan vandaag.” Wie de schuldige van de vertraging ook mag zijn, als alles vanaf nu goed loopt kunnen we volgende maand eindelijk de oplevering van het project verwachten.