Eurofiber gaat Delhaize uitrusten met een dedicated glasvezelverbinding tussen zijn verschillende sites. De voorziene snelheid van 40 Gbps maakt van de connectie een Belgische primeur.
Geen Ringelings in de rekken van de lokale Delhaize? Dat zal niet aan de verbinding gelegen hebben. Of binnenkort toch niet, aangezien Eurofiber de winkelketen van een straf glasvezelnetwerk gaat voorzien. Tussen de verschillende winkels, distributiecentra en campussen komt een dedicated glasvezelnetwerk met een capaciteit van 40 Gbps. Daarmee wordt het netwerk het snelste van zijn soort in ons land.
Sterke ruggengraat
Eurofiber is een gevestigde waarde voor zakelijke glasvezel in België en timmert al sinds 1998 aan zijn eigen netwerk. In de Benelux, Frankrijk en Duitsland heeft het bedrijf vandaag meer dan 61.500 km aangelegde glasvezel ter beschikking, aangelegd met het oog op zakelijke en grote verbruikers.
“Ons backbone netwerk biedt by design de mogelijkheid om grote bandbreedtes te verwerken”, verduidelijkt Hans Witdouck, CEO Eurofiber België, aan ITdaily. Het bedrijf vertrekt dus niet van nul om de connectiviteit van Delhaize uit te bouwen. “Door de lay-out en densiteit van ons netwerk hebben we geen grote bijkomende investeringen moeten doen om deze 40 Gigabit connectie te kunnen aanbieden”.
Weg met het eigen datacenter
Delhaize wil het netwerk gebruiken om een verdere transitie naar de cloud te vergemakkelijken. Vandaag heeft het bedrijf nog eigen datacenters, maar die worden op middellange termijn uitgefaseerd. Verder stelt de glasvezelverbinding Delhaize in staat om te experimenteren met een moderne winkelbeleving voor klanten. Naar duurzaamheid toe gaat de winkelketen onder andere frigo’s, broodovens, zonnepanelen en laadpalen in realtime in het oog houden.
Geen enkele andere partij, laat staan een retailer, heeft vandaag zo’n dedicated 40 gigabit-verbinding ter beschikking. Het dedicated-aspect is eigen aan het netwerk van Eurofiber, waar klanten een eigen glasvezellijn krijgen en die dus niet delen met andere partijen.
lees ook
Eurofiber: Belgische glasvezelkampioen voor de hype
Witdouck: “Een dedicated verbinding zorgt ervoor dat je de capaciteit altijd kan upgraden en dat zorgt ervoor dat het netwerk geen rem is voor toekomstige ontwikkelingen. Op die manier is het netwerk toekomstbestendig en zit je als bedrijf niet alleen voor de komende vijf jaar goed, maar voor de komende tien en twintig jaar. Ook ons backbone netwerk is er op voorzien om nog meer upgrades te doen zodat we nog veel meer capaciteit aankunnen in de toekomst.
Glasvezel voor iedereen
De CEO maakt van de primeur van Delhaize gebruik om het belang van glasvezel in de verf te zetten: “Of je nu een grote enterprise of kmo bent, vandaag de dag ben je wel bezig met een vorm van digitalisering of transitie naar de cloud. Het is key om voor je aan dergelijk digitalisatieproject begint, stil te staan bij het fundament waarop je al deze veranderingen uitvoert: het netwerk.”
Die claim is natuurlijk voor eigen rekening, maar sluit wel aan bij de huidige evolutie van de markt. België loopt een beetje achter inzake glasvezel, maar maakt op dit moment een belangrijke inhaalbeweging. De snelle en stabiele verbindingen, waar naast een hoge downloadsnelheid een even hoge uploadsnelheid mogelijk is, is belangrijk voor de huidige realiteit waarin enorme hoeveelheden data over netwerken worden getransporteerd.