ServiceNow wil werknemers helpen om tijd te besparen bij repetitieve taken. Daartoe lanceert het nieuwe generatieve AI-functies die cases samenvatten of code schrijven.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van AI-hulpmiddelen werknemers productiever maakt. Reden genoeg dus voor ServiceNow om de hype volledig te omarmen. Het bedrijf kondigt vandaag nieuwe generatieve AI-functionaliteiten aan voor het Now-platform, die op eigen LLM’s zijn gebouwd.
Een eerste functie helpt bij het samenvatten van IT-, HR- of CSM-cases, door werknemers vaak aanschouwd als een ‘verplicht nummertje’ dat veel handmatig werk vereist. De generatieve AI van ServiceNow leest de klant- of incidentgegevens, eerdere contactmomenten, acties ondernomen door betrokkenen en de uiteindelijke oplossing, om zo in enkele seconden aantekeningen van de case te kunnen samenvatten. Die gegevens kunnen zo vlotter worden uitgewisseld tussen afdelingen in de organisatie.
Code schrijven
Een van de toepassingen bij uitstek voor generatieve AI binnen IT is het schrijven van code. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat ServiceNow hiermee op de proppen komt. De tool werkt volgens hetzelfde principe als GitHub Copilot: je schrijft in je eigen taal welke code je wilt ontwikkelen en de AI zet dan om in de gewenste programmeertaal.
ServiceNow claimt zelf dat met het gebruik van de eigen generatieve AI-middelen IT-agents tot dertig procent minder tijd besteden aan het inwerken op een case. Bij het schrijven van notities voor het oplossen van een probleem kunnen ze tot zelfs veertig procent tijd besparen.
Eigen makelij
ServiceNow hoeft niet aan te kloppen bij OpenAI, AWS, Google of andere grote externe partijen om dit alles te kunnen aanbieden. Het bedrijf beschikt over binnenshuis ontwikkelde LLM’s. Deze functies zijn gebouwd op Starcoder, een model dat maar liefst 15 miljard parameters telt, dat met hulp van Hugging Face werd ontwikkeld.
De generatieve AI-functies zijn te vinden onder Now Assist, waar alle AI-functies voor het Now-platform een thuis krijgen. Het platform biedt ook meer ook AI-zoekfuncties aan. ServiceNow zet zijn deuren ook wel open voor de modellen van Microsoft Azure en OpenAI, waarbij de Generative AI Controller voor de verbinding zorgt.