Maar liefst 41 procent van de bedrijfsmanagers ziet beperkte dataskills binnen hun bedrijf als een grote belemmering om het volledige potentieel van hun verzamelde data te benutten, blijkt uit een survey van Salesforce.
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat dezelfde bedrijfsleiders van plan zijn dit jaar te meer te investeren om de data vaardigheden binnen hun organisatie te verbeteren. Deze cijfers zijn afkomstig uit het Untapped Data Research survey dat werd gehouden onder bijna 10.000 bedrijfsleiders en beslissingsmakers verdeeld over 10 verschillende landen. Met het survey wil Salesforce laten zien hoe belangrijk het is om relevante data tools te gebruiken en medewerkers te trainen om deze tools te gebruiken.
Te veel data, te weinig data-analyse skills
“Bedrijfsleiders ervaren een van de moeilijkste economische markten van onze tijd, maar ze hebben een onbenut voordeel voor betere besluitvorming: hun data”, zegt Juan Perez, CIO binnen Salesforce. “Een combinatie van data, analyse en de nodige data vaardigheden helpt bedrijven hun investeringen in technologie te maximaliseren en kansen te ontdekken hun bedrijfsstrategie aan te sturen en het vertrouwen van klanten te versterken”, aldus Perez.
Naast dat bedrijven kampen met te weinig vaardigheden om de data die ze verzamelen goed te begrijpen, vinden bedrijfsleiders het ook moeilijk om met de enorme hoeveelheid data om te gaan. Ruim 30 procent van de respondenten zegt overweldigd te zijn door de hoeveelheid informatie binnen hun bedrijf. Deze uitdaging wordt alleen nog maar groter, aangezien de hoeveelheid data die bedrijven verzamelen naar voorspelling zal verdubbelen tegen 2026.
Intenties en acties nog niet in lijn
De meeste bedrijfsleiders (80%) zijn het erover eens dat data essentieel is voor het maken van keuzes. Bovendien geeft 73 procent aan dat het helpt om onzekerheden tegen te gaan en vertrouwen bouwt. Toch lijkt het erop dat slechts weinig bedrijven deze behoefte aan het begrijpen van data ook daadwerkelijk in de praktijk brengt.
Slechts 33 procent van de respondenten zegt data te gebruiken om keuzes te maken over prijzen in deze tijden van economische veranderingen. Nog minder bedrijven (29%) gebruiken data om hun strategie te vormen bij het aanboren van nieuwe markten.
lees ook
Salesforce Genie is een konijn en dat wil iets zeggen
Het goede nieuws is dat bedrijven zich bewust zijn van de kloof tussen hun intenties voor het gebruik van data en de manier waarop ze werkelijk omgaan met de beschikbare informatie. Een groot deel (73%) van de bedrijven is van plan te blijven investeren in data-analisten en het trainen van medewerkers. Tegelijkertijd geeft 19 procent aan dat ze minder of niet willen investeren in data skills.