Salesforce injecteert meer AI in platform met Marketing GPT en Commerce GPT

Salesforce Einstein Copilot

Salesforce introduceert Marketing GPT en Commerce GPT. Die oplossingen bouwen voort op het bestaande generatieve AI in het Salesforce-platform.

Op zijn Connections-event introduceert Salesforce twee nieuwe smaakjes van generatieve AI binnen zijn eigen platform. De Marketing Cloud krijgt Marketing GPT en de Commerce Cloud krijgt Commerce GPT. Beide toepassingen zijn gebouwd op Einstein GPT, dat Salesforce in maart introduceerde. Ze maken gebruik van de Salesforce Data Cloud, waarin alle interne data van Salesforce-oplossingen samen komen, al dan niet verrijkt met externe gegevens.

Marketing GPT

Marketing GPT is gericht op marketeers en moet hen helpen om zonder al te veel moeite op grote schaal gepersonaliseerde content te creëren. Daartoe kijkt de AI naar historische campagnes en hun resultaten, rekening houdend met belangrijke doelgroepen. Salesforce zet vijf belangrijke capaciteiten van Marketing GPT in de verf:

  • Segment-creatie: Marketing GPT kan op basis van gegevens in de Data Cloud zelf doelgroepsegmenten samenstellen, die marketeers zo gericht kunnen aanspreken.
  • E-mail-contentcreatie: De AI kan zelf inhoud en onderwerpen voor e-mails genereren op maat van verschillende doelgroepen, zodat marketingmails persoonlijker overkomen.
  • Hogere ROI: Segment Intelligence for Data Cloud verbindt data van je bedrijf, inkomsten en metadata van externe partijen zoals advertentieproviders en zorgt voor een duidelijk overzicht van het engagement.
  • Snel identiteitsbeheer: Marketing AI kan klanten snel aan de juiste identiteit koppelen en doelgroepsegmenten updaten.
  • Content op maat: De AI voorziet content voor campagnes gebaseerd op de visuele stijl en de stem van je bedrijf.

Net zoals bij Einstein GPT maakt Marketing GPT vooral suggesties. Die helpen marketeers om snel en op een gepersonaliseerde manier de juiste doelgroep te bereiken. Het blijft wel de job van de marketeer om de suggesties te vragen en te verwerken.

Commerce GPT

Commerce GPT is meer gericht op verkopers. Hier helpt de AI je om doelen te bereiken, de webshop te vullen en conversaties te voeren met klanten. Salesforce duidt drie belangrijke functionaliteiten aan:

  • Doelgericht handelen: deze AI-tool laat je toe om doelen te stellen voor verkoop, en geeft vervolgens suggesties voor acties die je zullen helpen om je doelen te bereiken.
  • Dynamische productbeschrijvingen: Commerce AI kan productomschrijvingen genereren op maat van verschillende types klanten en dat in verschillende talen.
  • Commerce Concierge: dit is een bot die in natuurlijke taal conversaties kan voeren met klanten en hen kan helpen om producten te ontdekken.

Demonstratie

Tijdens een demo zien we de nieuwe AI-capaciteiten aan het werk. Salesforce toont hoe Commerce AI een lijst van vijftig producten automatisch van omschrijvingen voorziet en dat in meerdere talen.

Marketing AI zien we dan weer een volledig mail opstellen ter ondersteuning van een productlancering. Die mail past visueel bij de stijl van het bedrijf. Een marketeer kan met natuurlijke taal de inhoud aanpassen om bijvoorbeeld zakelijker of enthousiaster te zijn. De AI doet verder voorstellen voor het onderwerp van de mail. Eén kiezen is een optie, A/B-testen uitvoeren eveneens.

Beschikbaarheid

Salesforce zal de verschillende capaciteiten van Marketing AI en Commerce AI gefaseerd uitrollen. Segmentcreatie en identiteitsresolutie met AI zijn in de zomer beschikbaar als preview en komen algemeen beschikbaar in oktober. Contentcreatie voor mails kan je testen vanaf oktober, maar verschijnt pas breed in februari 2024. Dat geldt ook voor de Commerce Concierge en het doelgericht handelen. Segment Intelligence zal in oktober algemeen beschikbaar zijn en dynamische productbeschrijvingen staat tot slot voor juli op de agenda.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.