Meta introduceert nieuwe tools die onafhankelijke onderzoekers moeten helpen om sociale media te analyseren. Een data cleanroom moet misbruik voorkomen, maar lost vragen rond transparantie niet op.
Meta wil onafhankelijke onderzoekers de tools geven om aan de slag te gaan met data van de eigen platformen. Daartoe lanceert het bedrijf een data cleanroom. In die cleanroom zitten realtime-gegevens rond sociale mediagebruik. Denk aan reacties op posts, of de frequentie waarmee die gedeeld worden. Researchers kunnen met de data aan de slag in hun zoektocht naar nieuwe inzichten.
Openheid en privacy via gesloten API
De cleanroom moet misbruik van de gegevens voorkomen. Na het Cambridge Analytica-schandaal is het terecht dat Meta z’n best doet om veilig om te springen met gebruikersdata. In dit geval zijn de gegevens in de cleanroom enkel toegankelijk via een gecontroleerde API. Die kunnen onderzoekers gebruiken om de data te analyseren, maar de gegevens exporteren is onmogelijk. Bovendien moeten wetenschappers toegang aanvragen en daarbij gedetailleerd aangeven wat hun onderzoek precies inhoudt. Meta beslist met andere woorden wie met de data aan de slag kan.
lees ook
Wat is een data cleanroom?
Meta, wiens CEO Mark Zuckerberg al lang geleden aangaf dat hij privacy niet meer van deze tijd vindt, claimt in de aankondiging wel te geven om openheid en privacybescherming. Daar moet de nieuwe manier van datatoegang voor zorgen. De cleanroom is in ieder geval een stap voorwaarts, al kwam Meta eerder al in opspraak omdat het onnauwkeurige en onvolledige data deelde met onderzoekers. De cleanroom lost dat vertrouwensprobleem niet op.
Iedere stap richting meer onderzoek en transparantie over wat reilt en zeilt op Facebook, is er één in de goede richting. Desinformatie, propaganda en schadelijke content blijven alomtegenwoordig op de platformen van Meta. Of datatoegang via een strak gecontroleerde API veel nieuwe inzichten gaat bieden daarrond, is niet meteen vanzelfsprekend.