Google-onderzoek toont aan dat generatieve AI het bbp van België met tot 50 miljard euro kan verhogen; wijdverspreide adoptie en omscholing noodzakelijk.
Generatieve AI heeft het potentieel om het bruto binnenlands product (bbp) van België in de komende tien jaar met 45 tot 50 miljard euro te verhogen. Dit blijkt uit onderzoek van Implement Consulting Group, uitgevoerd in opdracht van Google. We vinden dat een beetje dubbel, want uiteraard wil Google dat generatieve AI boomt. Het heeft met Gemini er alle belang bij. Verwerk daarom onderstaande resultaten met een korrel zout. Het WC-Eend-gehalte tiert welig.
Een significant aantal Belgische werknemers, 76 procent, gelooft dat deze technologie hun productiviteit zal verbeteren. Daarnaast zouden naar schatting 3,2 miljoen jobs, ofwel 64 procent van de arbeidsmarkt, met generatieve AI kunnen samenwerken. Het zou voornamelijk de dienstensector ten goede komen.
De adoptie van AI in België varieert sterk tussen grote ondernemingen kmo’s. Hoewel bijna de helft (48%) van de grote bedrijven AI heeft omarmd, ligt dit percentage bij kmo’s aanzienlijk lager (13%). Desondanks staat België vergeleken met de EU hoog in het klassement wat betreft AI-adoptie.
Belang van vaardigheden en regelgeving
De positieve impact van generatieve AI strekt zich uit tot productiviteit, met een mogelijke rol in 3,6 miljoen Belgische jobs. Om deze technologie echter volledig te benutten, zijn investeringen in vaardigheden en innovatie essentieel, evenals de ontwikkeling van een ondersteunend regelgevend kader. Dit laatste wordt onderstreept door de recente goedkeuring van de AI Act tijdens het Belgische EU-voorzitterschap, gericht op het stimuleren van innovatieve bedrijven.
Belgisch premier Alexander De Croo benadrukt de noodzaak om AI te zien als een kans om de focus te leggen op menselijke waarde zoals creativiteit en analytisch vermogen. Staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel wijst op de impact van AI op de samenleving en de economie, en de rol die het kan spelen in het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering en gezondheidszorg.
Concluderend stelt Thierry Geerts, Country Director van Google België en Luxemburg, dat België zijn welvaart en bbp kan vergroten door generatieve AI actief in te zetten, vergelijkbaar met toplanden zoals Finland en Denemarken. Dit vereist een focus op bijscholing, het stimuleren van innovatie en het creëren van een stimulerend regelgevend kader.