De GDPR-richtlijnen jagen de kosten van het bewaren van klantgegevens met twintig procent de hoogte in, concludeert een Amerikaanse studie. Europese bedrijven zijn daarom zuiniger in de hoeveelheid gegevens die ze bijhouden.
De GDPR zwaait inmiddels al enkele jaren de plak. Een Amerikaanse studie probeert nu de financiële kost voor bedrijven om aan de regels te voldoen in kaart te brengen. Eerdere studies beweerden dat de GDPR-compliance grote bedrijven tot zeventig miljoen euro kan kosten.
De conclusie van dit onderzoek bevestigt dat de GDPR leidt tot hogere kosten voor data-opslag, met gemiddeld twintig procent tegenover de kosten voor data-opslag in de Verenigde Staten. Voor ‘data-intensieve’ sectoren, zoals de software-industrie, is de kostenstijging zelfs nog hoger met 24 procent. De GDPR-wet gaat ook gepaard met hogere kosten voor het verwerken van data, al is de impact met vier procent een stuk lager.
Zuinig met data
Door de hogere kosten voor dataopslag en -verwerking, gaan Europese bedrijven zuiniger om met data dan hun Amerikaanse concullega’s. Bedrijven in Europa houden gemiddeld tot 26 procent minder gegevens bij van hun klanten en verwerken ook vijftien procent minder gegevens. De GDPR maakt het dus een stukje moeilijker, of vooral duurder, voor bedrijven om helemaal ‘data-driven’ te opereren.
Daarmee willen de auteurs zeker geen stelling tegen de GDPR-wet innemen. In de conclusie staat te lezen dat het onderzoek ‘volledig los van de voordelen die consumenten halen uit de informatieverstrekking door de GDPR of het surplus dat voortvloeit uit de toegenomen privacybescherming die een dergelijke wet met zich meebrengt’. De GDPR heeft er wel degelijk voor gezorgd dat bedrijven voorzichtiger omspringen met persoonlijke gegevens van consumenten, of zwaar bestraft worden als ze dat niet doen, dus op dat vlak is de wet zijn doel zeker niet voorbijgeschoten.
lees ook