Consultancybureau Deloitte geeft zijn meer dan 75.000 werknemers toegang tot PairD, een eigen ontwikkelde AI-chatbot voor intern gebruik. Hiermee wil het bedrijf de productiviteit van werknemers verhogen.
De interne AI-chatbot PairD, die ontwikkeld is door het AI-instituut van het bedrijf, werd in oktober reeds gelanceerd bij Deloitte-werknemers in Groot-Brittannië. Nu zouden ook de meer dan 75.000 werknemers in Europa en Midden-Oosten toegang hebben tot deze AI-tool. Het doel is om de productiviteit van werknemers te verhogen en bepaalde taken te automatiseren. Er wordt wel de nodige voorzichtigheid en controle vereist van werknemers.
AI op de werkvloer
Uit een recent rapport van Deloitte bleek dat amper zeven procent van de Belgische bevolking gebruik maakt van AI-tools op de werkvloer. Dat cijfer ligt opmerkelijk lager dan het aantal mensen dat de tools hanteert voor privégebruik. Toch springen de Deloitte-consultants op de AI-hypetrein en bieden ze bedrijven hulp bij het gebruik van AI op professioneel vlak.
Hoe kan je de meerwaarde van AI in een bedrijf het best overbrengen dan het zelf intern toe te passen? Daarvoor ontwikkelde Deloitte een eigen AI-tool genaamd PairD dat door werknemers gebruikt wordt om bepaalde taken te automatiseren. Dit gaat voornamelijk over het maken van PowerPoint-presentaties, e-mails en codes, maar ook om onderzoeken uit te voeren en vergaderagenda’s te genereren.
Focus op nauwkeurigheid
De lancering van de PairD-tool voor intern gebruik gaat ook gepaard met de nodige training en nauwkeurigheid. Werknemers dienen eerst een trainingsmodule te voltooien voordat ze gebruik mogen maken van de AI-tool. Bovendien worden ze er ook op gewezen om nauwkeurig en voorzichtig om te gaan met het model.
Costi Perricos, hoofd generatieve AI bij Deloitte, benadrukte dat PairD onderdeel is van de langetermijn-investeringsplannen voor AI van het bedrijf. Ze blijven het potentieel onderzoeken dat AI heeft voor het bedrijf, hun klanten en de bredere samenleving.