Zoom lanceert een nieuwe AI-chatbot. De dienst zal ook als losstaande functie beschikbaar komen.
Volgens Zoom kunnen bedrijven maar moeilijk bijblijven met de wegen waarlangs zij klanten dienen te bereiken. Om het werk voor de klantendienst wat te verlichten, lanceert Zoom Virtual Agent.
Gepersonaliseerd
“Zoom Virtual Agent werkt de klok rond om iedere klant een gepersonaliseerde ervaring te bieden”, vertelt Bob Grohs, Product Marketing Manager van de nieuwe dienst. Het gaat dan ook om een AI-chatbot die klanten op ieder moment te woord kan staan.
De dienst slaat dus twee vliegen in één klap. Klanten kunnen altijd met hun vragen terecht, terwijl medewerkers van de klantendienst verlost worden van bepaalde, tijdrovende taken. De chatbot leert zichzelf op door FAQ-formulieren te integreren en intern gedeelde documenten bedoeld voor de klantendienst.
Het communicatieplatform zet voor de lancering het voorjaar van 2023 voorop. Zoom breidt vanaf volgend jaar dus uit naar de klantenservice. Eerder kondigde het op Zoomtopia ook al zijn eigen e-maildienst aan. Het communicatieplatform maakt steeds duidelijker dat het van zijn imago als oplossing voor videovergaderingen af wil.
lees ook
Meer dan een app: Zoom wil ’s werelds video-besturingssysteem worden
Coach
Niet al het werk kan natuurlijk uit handen gegeven worden. Menselijke contacten binnen de klantendienst blijven belangrijk. Hun werk kan wel verbeterd worden met technologie. Dat wil Zoom inzetten met Zoom IQ Virtual Coach, een dienst om salesmedewerkers te ondersteunen met behulp van een oefenomgeving, waarin feedback en real-time tips worden gegeven tijdens gesprekken met prospects.