Unity koopt remote desktop streamer app Parsec voor 320 miljoen dollar

Unity

Met de aankoop van Parsec laat Unity zien dat zijn ambities verder reiken dan enkel het ontwikkelen van games. De deal ter waarde van 320 miljoen dollar is de grootste aankoop die Unity ooit deed. 

Unity staat vooral bekend om zijn 3D gaming engine waarmee game-ontwikkelaars interactieve game-omgevingen maken. Ook biedt het platform mogelijkheden voor virtual reality en augmented reality apps

Daarnaast wordt de software – die draait op artificiële intelligentie om virtuele werelden te renderen – ook gebruikt om modellen van objecten te maken die architecten, engineers en creatievelingen helpen bij hun ontwerpen. De acquisitie van Parsec laat zien dat Unity meer creators wil aantrekken voor zijn platform. 

Wat betekent de toevoeging van Parsec voor Unity?

Parsec werd in 2016 opgericht als remote desktop provider voor het streamen van games naar minder krachtige apparaten. Het initiële idee achter de software is dat gamers betere games kunnen spelen dan hun hardware. 

Al snel werd het duidelijk dat de software ook bruikbaar is als tool voor creators. Parsec werd daarom in korte tijd erg populair in de creatieve industrie. Het platform biedt remote desktop-toegang zonder dat het nodig is om in te leveren op prestaties. Daardoor is het mogelijk om creatief werk te streamen, zonder dat bijvoorbeeld de kleuren verstoord worden. De software werkt ook goed samen met drukgevoelige tablets, die veel digitale kunstenaars gebruiken om te schetsen en tekenen. 

Unity verklaart dat de aankoop van Parsec een belangrijke stap is in een groter plan om de cloud-visie van het bedrijf uit te breiden. Het bedrijf wil mensen de mogelijkheid geven om te werken vanaf elke locatie, op elk apparaat en met toegang tot krachtige tools om ‘realtime 3D (RT3D)-ervaringen van de toekomst’ te leveren. 

Het doel van Unity is om gebruikers te voorzien van de beste tools om succes te boeken als RT3D-creators. Volgens het bedrijf is RT3D de onvermijdelijke toekomst van hoe mensen omgaan met digitale content. Facebook CEO Mark Zuckerberg heeft een vergelijkbare visie van een virtueel universum ziet waar mensen digitale avatars en VR gebruiken om met elkaar te communiceren. 

Unity stapt weg van gaming-sector

Unity staat oorspronkelijk bekend als platform voor het ontwikkelen van games, maar breidt zijn focus de laatste jaren gestaag uit. Zo trok het bedrijf het afgelopen jaar drie nieuwe automotive-fabrikanten aan. Ook meerdere merken met producten voor consumenten, waaronder een brillenfabrikant en een bekend merk voor huishoudelijke apparaten, zijn de software van Unity gaan gebruiken. Daarnaast sloot Unity een contract met The Nature Conservatory, een non-profit die het RT3D-platform van Unity gebruikt om het waterverbruik in New York te laten zien. 

Als onderdeel van zijn stap weg uit gaming-sector, begint Unity ook met artificiële intelligentie training. Het bedrijf ziet zijn virtuele 3D-werelden als een ideaal trainingsveld voor meerdere soorten AI. Daarom verkoopt Unity sinds kort synthetische datasets die algoritmes in een zeer specifieke gebieden kunnen trainen waarvoor het moeilijk is om aan echte data te komen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home