Spotify heeft een klacht bij de Europese Commissie ingediend over de zakelijke praktijken van Apple’s App Store. De digitale muziekservice vindt dat Apple in de app-economie optreedt als speler én scheidsrechter. Spotify ziet de dubbelrol dan ook als fundamenteel oneerlijk.
Volgens Daniel Ek, CEO van Spotify, eist Apple van het bedrijf – en andere digitale diensten – een belasting van 30 procent op aankopen die via het betalingssysteem van Apple zijn gedaan. Daar zou ook een upgrade onder vallen van Spotify’s gratis naar de Premium-service. “Als we deze belasting betalen, zou dit ons dwingen om de prijs van ons Premium-lidmaatschap kunstmatig te verhogen, ruim boven de prijs van Apple Music. Zo kunnen we geen concurrerende prijs aanbieden”, zegt Ek.
Tegenwerking Apple
Hij benadrukt dat als digitale diensten ervoor kiezen geen gebruik te maken van het betalingssysteem van Apple, de techreus een reeks technische en ervaringsbeperkende beperkingen op Spotify toepast: “Ze beperken bijvoorbeeld onze communicatie met onze klanten, inclusief ons bereik buiten de app. In sommige gevallen mogen we zelfs geen e-mails sturen naar onze klanten die Apple gebruiken. Apple blokkeert ook routinematig onze upgrades.”
Spotify krijgt volgens ZDnet bijval van andere diensten, die hun applicaties ook in de App Store van Apple moeten distribueren. Zo zou Netflix de commissie van Apple voor alle toekomstige abonnementen negeren door wereldwijd geen aanmeldingen meer aan te bieden via de iOS-app. Netflix heeft abonnementabonnementen overigens ook uitgeschakeld via Google Play.
Digitale diensten omzeilen App-store
Bovendien zou EPIC Games, het bedrijf achter Fortnite, de app-markten tegenwoordig zelfs geheel omzeilen. “30 procent is een hoge belasting voor ontwikkelaars van mobiele games. Het breekt zelfs volledig de economie van contentdistributiebedrijven zoals Netflix, Spotify, Kindle en alle digitale winkels die willen concurreren. Dit moet veranderen in 2019”, aldus Tim Sweeney, CEO of EPIC, in een reactie op Twitter eerder dit jaar.
Apple en Google domineren de app-markt en er gaan dan ook stemmen op om de app-belasting voor iedereen te verminderen, zodat niet alleen de grote spelers daar voordeel bij hebben. Microsoft daarentegen zou al anders omgaan met app-ontwikkelaars. Deze zouden tot 95 procent van de omzet van een consumenten-apps ontvangen. Voorheen was dat nog 85 procent.
Lees ook: Kwartaalcijfers Apple: zijn services het nieuwe goudhaantje?