Mercedes zet AR in tijdens Formule 1

Mercedes omarmt augmented reality in de zoektocht naar voordelen tegenover de concurrentie tijdens het Formule 1-kampioenschap. AR moet de communicatie tussen fabriek en het team ter plaatse verbeteren.

Mercedes gaat augmented reality (AR) gebruiken tijdens F1-races. Het team wil zo de communicatie tussen het team ter plaatse tijdens de races en de fabriek in het VK verbeteren. Traditioneel hebben F1-teams een (relatief) beperkt contingent aan ingenieurs en mecaniciens mee ter plaatse tijdens de Grand Prix-races. Zij worden bijgestaan door experts in de fabriek, die live meekijken naar de telemetrie en de mensen ter plaatse helpen om problemen op te lossen.

Sneller en goedkoper

Volgens Mercedes kan AR helpen om de communicatie tussen fabriek en raceteam te verbeteren en zo kostbare tijd te winnen. Bovendien moet het ervoor zorgen dat Mercedes minder experts ter plekke moet sturen. Dat laatste is belangrijk, aangezien F1 vanaf volgend jaar met een kostenplafond zal werken. Minder ingenieurs op locatie kost minder geld, en laat zo meer ruimte voor andere investeringen.

lees ook

Wat bedrijven kunnen leren van technologie in de Formule 1

Tijdens raceweekends kunnen ingenieurs in het VK zo meekijken met hun collega’s op locatie. Bovendien kunnen ze via de AR-functionaliteit aangeven wat er precies moet gebeuren. Dat ziet de expert ter plekke dan weer voor zijn eigen ogen verschijnen dankzij de bril. De aanpak is niet nieuw en wordt al gebruikt in verschillende high tech-sectoren zoals de luchtvaartsector. NASA experimenteert met Hololens-AR-brillen van Microsoft om een gelijkaardige samenwerking tussen ingenieurs op de grond en astronauten tot stand te brengen.

AR-momentum

Mercedes werkt voor zijn implementatie samen met TeamViewer, dat meteen één van de grootste sponsors van het F1-team is. Welke hardware het team precies zal gebruiken, weten we nog niet. De plannen tonen een mooie use case voor AR-technologie. In de industrie wint AR stilaan momentum, vooral in scenario’s waarbij expertise wordt doorgegeven. Apple-CEO Tim Cook liet pas nog optekenen dat ook hij sterk in AR gelooft, al blijven consumententoepassingen op grote schaal voorlopig uit.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home