Zoom introduceert nieuwe functies binnen zijn AI Companion 3.0 en Business Services-platform. De updates richten zich op klantenservice, verkoopprocessen en werkoptimalisatie.
Tijdens de jaarlijkse hoogmis Zoomtopia kondigt Zoom een nieuwe versie van zijn AI Companion aan. Nieuwe functies rechtvaardigen een nieuw versienummer en dus plakt Zoom vanaf nu 3.0 achter de naam van zijn AI-suite. Zoom brengt naar eigen zeggen ‘proactieve agentische AI’ naar zijn platform.
Gebruikers kunnen AI inzetten voor het maken van notities tijdens meeting, ook als die worden gehouden op de concurrerende platformen Microsoft Teams en Google Meet, of taken automatisch laten inplannen. De missie van AI Companion is om gebruiker te helpen hun werkdag efficiënter in te delen.
Digitale collega
Een nieuwe Zoomie Group Assistant kan vragen beantwoorden en acties uitvoeren namens een team. AI Companion zal ook takenlijsten genereren én helpen uitvoeren. Zoom introduceert bovendien een AI-werkblad waarmee gebruikers kunnen schrijven, onderzoeken en samenwerken op basis van eerdere gesprekken en documenten.
lees ook
Zijn AI-agenten je collega’s? Niet echt, maar toch een beetje, insinueert Workday
Wie betaalt voor de Custom AI Companion-add-on, twaalf dollar per maand, zal eigen AI-agenten kunnen bouwen. De integratie met tools zoals SharePoint en ServiceNow verbreedt de contextuele kennis van de AI-assistenten. Zoom is zijn roots in videomeetings niet vergeten en fotorealistische avatars, real-time vertalingen en hogere videoresolutie. Het AI Companion-panel brengt deelnemers die later binnenstromen bij
Al deze updates en toevoegingen zullen gradueel uitrollen vanaf deze maand. Ondersteuning voor het Nederlands volgt later.
Geef AI je eigen stem
Sinds enkele jaren zet Zoom sterk in op AI-functies voor contactcenters. De Virtual Agent voor het Zoom CX-platform zal je binnenkort je eigen stem kunnen geven. Dit moet volgens Zoom bijdragen aan een consistente en herkenbare klantbeleving. Contactcenters krijgen ook meer sectorgerichte toepassingen.
Automated Quality Management (AQM) wordt toegevoegd om klantengesprekken te evalueren en te verbeteren, zowel voor echte mensen als voor virtuele agenten. Een dashboard geeft supervisors real-time inzicht in gesprekken en laat hen indien nodig ingrijpen. CX Insights zoekt de rode draad doorheen gesprekken met klanten waar je op kan inspelen.

Binnen Zoom Revenue Accelerator introduceert Zoom tenslotte een AI-gedreven prospectie-assistent. Die identificeert automatisch potentiële klanten en start gepersonaliseerde outreach via meerdere kanalen. Deze functionaliteit komt in januari 2026 beschikbaar.