TransIP breekt belofte met stopzetting gratis 1 TB Stack-cloudopslag

Zijn we mensen of hamsters?

Wie geniet van één gratis terabyte aan cloudopslag via Stack, de clouddienst van TransIP, heeft drie maanden om een alternatief te vinden. TransIP beslist immers éénzijdig om accounts van bestaande gebruikers stop te zetten.

In 2017 werkte clouddienst Stack zich in de kijker met een opmerkelijk aanbod: iedereen die wilde kon intekenen op een gratis Stack-account met daarbij één gratis terabyte aan cloudopslag. Toenmalig CEO Omar Benameur prees de dienst destijds zelf aan. De gratis terabyte kwam zonder aankoopverplichting, zonder reclame en zonder verwerking van persoonsgegeven. De cloudopslag zelf moest als reclame dienen voor TransIP en tevreden klanten overtuigen om ook andere diensten van het bedrijf af te nemen.

Hoe tevreden die klanten vandaag zijn, is nog maar de vraag. De terabyte aan opslag moest levenslang gratis beschikbaar blijven, maar blijkbaar baseerde TransIP zich op de gemiddelde levensduur van een forse hamster. Op 10 februari, nauwelijks iets meer dan vier jaar na de lancering van het mooie aanbod, zal TransIP alle data van niet betalende klanten verwijderen en hun Stack-accounts sluiten.

Dataverlies na incidenten

De beslissing kwam er nadat Stack de afgelopen maanden gegevens kwijt raakte tijdens twee incidenten in zijn datacenters. Data in de gratis versies van Stack worden beschermd door HDD’s in een Raid-configuratie te plaatsen, maar staan nergens geback-upt. Dat betekent in de praktijk dat data veilig blijven wanneer enkele HDD’s sneuvelen, maar wanneer teveel schijven tegelijkertijd falen, stort het Raid-array in elkaar en kan TransIP de gegevens in een getroffen server niet meer herstellen. TransIP hing die bescheiden bescherming van de data niet aan de grote klok maar was er op zich altijd transparant over. Het iets grotere risico was naar onze mening perfect te verantwoorden gezien het onbestaand prijskaartje.

TransIP beslist nu dat het de data-integriteit van de gratis Stack-accounts niet meer kan garanderen, terwijl het dat eigenlijk nooit deed. In de plaats van te wijzen op het risico in relatie met de prijs, of een archiefback-up te voorzien om dataverlies te minimaliseren, kiest het bedrijf ervoor om alle gratis accounts stop te zetten en de data te verwijderen. TransIP merkt op dat er tot voorkort geen problemen waren met Stack. Wij vinden het niet zo verrassend dat grotere volumes HDD’s falen naarmate de dienst ouder wordt en zouden de problemen daarom voorzichtig als voorzienbaar catalogiseren.

Gemakkelijkheidsoplossing

Wie een gratis Stack-account heeft, krijgt korting voor de overstap naar een betaalde tier. Die komt wel met een dagelijkse back-up. Je kan de komende drie maanden ook gebruiken om je data te downloaden en een andere provider te kiezen met striktere SLA’s aangaande betrouwbaarheid, zoals Google of Microsoft. Met een prijskaartje van 2,5 euro voor 250 GB aan opslag, is er immers geen groot prijsverschil met de concurrenten.

TransIP geeft aan dat het stopzetten van de accounts een moeilijke keuze was. Het lijkt ons in ieder geval geen moedige keuze. Het bedrijf had zijn belofte ook kunnen nakomen en de bescherming van de bestaande accounts op eigen kosten kunnen verbeteren. In 2018 stopte Stack immers al met het aanbieden van gratis accounts. Er kwamen dus geen nieuwe klanten meer bij.

Raid en back-ups

Verder is het verhaal een voorbeeld van iets dat de meesten onder ons al wel weten: een Raid-array is geen vervanging voor een echte back-up. Faalt één HDD, dan moet het hele volume heropgebouwd worden wat de andere HDD’s verder belast. Die hebben vaak een gelijkaardige leeftijd en komen misschien zelfs van dezelfde productiebatch, wat de faling van extra HDD’s en uiteindelijk het hele array in de hand werkt. Dat wist TransIP toen het in 2017 zijn belofte van levenslange opslag maakte ook.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home