ServiceNow lanceert AI Experience. AI Experience moet de centrale toegangspoort tot AI binnen organisaties worden. De interface combineert data, workflows en AI op één platform, met aandacht voor beveiliging en governance.
ServiceNow introduceert AI Experience. AI Experience is een uniforme gebruikersinterface voor AI-toepassingen binnen bedrijven. De nieuwe oplossing is ontworpen om AI-functionaliteiten rechtstreeks te integreren in bestaande workflows, waaronder die van het CRM-aanbod van het bedrijf. AI Experience werkt contextueel en multimodaal, met ondersteuning voor tekst, spraak, beelden en webinteracties.

De interface is gebouwd op de bestaande Now Assist-technologie, die ServiceNow al enkele jaren uitbreidt. AI Experience bevat verschillende nieuwe functies. ServiceNow stipt vier capaciteiten aan:
- AI Voice Agents bieden spraakgestuurde ondersteuning,
- AI Web Agents kunnen taken uitvoeren in externe toepassingen zonder integratie via API’s,
- AI Data Explorer helpt gebruikers inzichten te verzamelen en trends te analyseren binnen én buiten ServiceNow,
- AI Lens zet scherminhoud automatisch om worden naar acties binnen workflows.
De gebruikersinterface fungeert als toegangspoort tot AI binnen een organisatie, waar medewerkers via natuurlijke interactie taken kunnen delegeren aan AI-agenten. Die agenten werken op basis van rollen, leren volgens ServiceNow voortdurend bij en bieden transparantie over hun werking.
AI in bestaande workflows
ServiceNow rolt de AI Experience uit binnen verschillende domeinen in het ServiceNow-platform, waaronder CRM. Daarbij verschuift het systeem van een klassiek CRM dat klantinteracties registreert naar een operationele AI-omgeving die actief moet bijdragen aan het oplossen van klantenvragen en het ondersteunen van verkoopprocessen. Nieuw is dat concept niet: Salesforce integreert met Einstein al AI in zijn CRM-oplossing al van voor de generatieve AI-hype losbarstte.
Een nieuwe Configure, Price, Quote (CPQ)-oplossing, aangedreven door AI, ondersteunt verkoopteams bij het sneller opstellen van offertes. Tegelijk kunnen klanten hun servicevragen automatiseren via het kanaal van hun keuze. ServiceNow stelt dat dit leidt tot snellere probleemoplossing en lagere kosten, terwijl medewerkers zich kunnen focussen op taken met meerwaarde.
AI Control Tower
In de marge van de lancering van de AI Experience sleutelt ServiceNow ook aan de capaciteiten van de AI Control Tower. Deze hub laat toe om AI-modellen – van ServiceNow of externe aanbieders zoals Azure OpenAI, Google Gemini of Claude van Anthropic – veilig in te zetten. Klanten kunnen per workflow het meest geschikte AI-model kiezen.
AI Lens is vanaf nu beschikbaar. AI Voice Agents, AI Web Agents en AI Data Explorer worden verwacht tegen het einde van 2025.