Het Duitse SAP verhoogt vanaf januari de prijzen voor ondersteuning en installatie van software.
SAP heeft aangekondigd dat het de prijzen zal verhogen voor Standard Support, Enterprise Support en Product Support voor grote ondernemingen. De jaarlijkse verhoging van maximaal 3,3 procent gaat in vanaf 1 januari 2023 en is gebaseerd op de consumptieprijsindex per land. In een mededeling schrijft SAP dat de gewijzigde macro-economische omstandigheden aan de basis liggen van de beslissing.
“De huidige situatie weegt op elk bedrijf. SAP is daar geen uitzondering op aangezien de hogere energieprijzen en arbeidskosten een impact hebben op de werking. Daarom is beslist om de prijsverhoging door te voeren”, staat te lezen. Begin augustus sijpelde het nieuws van de beslissing door, wat voor flink wat wrevel zorgde bij klanten. Nu is de beslissing officieel gemaakt.
Voor het eerst in 10 jaar
SAP verdedigt zich in de verklaring door aan te geven dat het om een noodzakelijke prijsaanpassing gaat. “Bovendien is het de eerste verhoging in tien jaar, daar waar onze concurrenten op regelmatige basis hun prijzen herzagen. Ook tijdens de coronapandemie hebben we onze lijn doorgetrokken. SAP is een open bedrijf en we zullen met elk van onze klanten en gebruikersgroepen in dialoog gaan. Transparantie is en blijft belangrijk voor ons in de relatie met de klanten. Zeker voor belangrijke onderwerpen als deze.”
De softwaregigant geeft nog mee dat de prijsverhoging niet van toepassing is voor ondersteuningspakketten of software dat recent is aangekocht. Die klanten blijven (nog even) buiten schot, tot die contracten de termijn van prijsindexatie hebben bereikt. De klanten waar de prijsverhoging wel staat ingepland, krijgen een bericht van de S/4HANA-ontwikkelaar.