SAP neemt Qualtrics International over voor 8 miljard dollar. Volgens de ERP-softwareleverancier is het enquàªteplatform van Qualtrics, dat zich richt op zowel klant- als werknemerservaringen, een aanvulling op het gebied van ervaringsgegevens.
De productsuite van Qualtrics omvat alles op het gebied van klantanalyses, retentie, medewerkersbetrokkenheid en exit-interviews. SAP daarentegen beschikt weer over operationele gegevens en raakt domeinen die een aanvulling vormen op ervaringsgegevens, zoals HR, CRM en ERP. Het bedrijf wil door de overname ervaringsbeheer combineren met zijn eigen operationele gegevens.
Ervaringsbeheer
Ervaringsbeheercapaciteiten zouden volgens Qualtrics voor iedereen in een organisatie beschikbaar moeten zijn. Van leidinggevenden op C-niveau, die verantwoordelijk zijn voor resultaten, tot de frontline medewerkers die het meest geschikt zijn om op feedback te reageren. De kern van het platform draait naar eigen zeggen dan ook om ervaringen op meerdere fronten te monitoren en zo waarde te genereren. De geboden ruimte voor ervaringsbeheer is volgens het bedrijf relatief nieuw, desondanks kunnen SurveyMonkey en Aon Hewitt op bepaalde gebieden als concurrent worden bestempeld.
Volgens Bill McDermott, CEO van SAP, is de softwareoplossing van het bedrijf bij ruim 77 procent van de wereldwijde transacties betrokken. Het platform van Qualtrics zou zorgen voor een meer compleet overzicht. Het uiteindelijke doel van het bedrijf is dan ook om voldoende aanrakingspunten voor gegevens te hebben om uiteindelijk unieke algoritmen voor verschillende sectoren en scenario’s te maken.
Real-time verbinding
“Ons vermogen om intelligentie en machine learning toe te passen, bovenop deze samengevoegde datasets, ontketent de ongekende kracht van de nieuwe ervaringseconomie. De meeste tools tonen wel een brede feedback, maar missen precisie en snelheid”, aldus Robert Enslin, president van de cloud business group bij SAP in een blogpost. Hij constateert dat een volgende evolutie van bedrijfstoepassingen is begonnen met een real-time verbinding tussen enerzijds de (ervarings)gegevens in het actiesysteem en de (bewerkings)gegevens in het registratiesysteem.
Qualtrics voorspelde voor 2018 een omzet van ruim 400 miljoen dollar met een groeipercentage van 40 procent. Het bedrijf eindigde het derde kwartaal van 2018 met een omzet van bijna 300 miljoen dollar tegen een netto-inkomen van ruim 1,5 miljoen dollar.
In januari van dit jaar nam SAP ook al het cloud-based human resources bedrijf Callidus Software over voor 2,4 miljard dollar.