Salesforce zet in op AI-agenten, of ze nu winst opbrengen of niet.
Salesforce maakt zich geen zorgen over mogelijke verliezen op zijn nieuwe, e licenties voor AI-agenten. Volgens het bedrijf weegt de langetermijnwaarde van klanten op tegen eventuele kortetermijnverliezen.
Dat zei Miguel Milano, president en chief revenue officer van Salesforce, tijdens de Barclays Global Technology Conference, weet The Register. Hij kadert daarmee het nieuwe Agentic Enterprise License Agreement (AELA), een licentiemodel waarbij klanten per gebruiker betalen voor toegang tot Salesforce’ AI-agentplatform.
“Digitale arbeid”
Milano verwacht dat klanten hun toekomstige inzet van “digitale arbeid” grotendeels zullen bouwen op Salesforce’ AI-agenten. Zelfs als dat in eerste instantie geen winst oplevert, is dat geen probleem. Volgens hem ligt de echte waarde niet in de eerste deal, maar in de lange relatie die daarop volgt.
“Als een klant zoveel gebruikmaakt van het platform dat een vast contract voor ons niet winstgevend is, dan betekent dat vooral dat die klant extreem succesvol is,” zei Milano. “En dan hebben we nog twintig jaar om die relatie verder te verzilveren.”
Volgens hem kunnen deze AI-deals op termijn drie tot vier keer meer opleveren dan Salesforce vandaag haalt uit traditionele producten zoals CRM, marketingtools en data-analyse.
