Salesforce heeft een AI-tool toegevoegd aan zijn zoekhulpmiddel Einstein Search. Hierdoor verwijst de zoekfunctie gebruikers voortaan op de exacte informatie waarnaar ze op zoek zijn.
Het vernieuwde Salesforce Einstein Search leert het gedrag van een individu. Het zoekhulpmiddel geeft vervolgens op basis van het profiel van een persoon het juiste antwoord. Dat is inclusief geografische gegevens en op basis van eerdere activiteiten om zo een ​​betekenisvoller antwoord te kunnen geven, aldus Techcrunch.
De CRM-specialist lijkt hiermee een oplossing te hebben gevonden voor het enterprise search-probleem, dat al jaren gebukt gaat onder het succes van Google. Gebruikers willen namelijk de inhoud die ze intern nodig hebben op dezelfde manier vinden als via het internet. Enterprise Search heeft nooit aan die verheven verwachtingen kunnen voldoen, tot nu.
“Enterprise Search heeft het erg zwaar gehad, en terecht. Dat komt deels omdat het in veel opzichten moeilijker is dan zoeken voor consumenten. Bovendien is er veel tegenwind”, zegt Will Breetz, vice-president productbeheer bij Salesforce, die laat weten dat enterprise search door de jaren heen om verschillende redenen heeft afgezien.
Betekenisvollere resultaten
De nieuwe oplossing profiteert van de beperkte set data, die juist altijd als een handicap werd gezien voor enterprise search. Einstein Search past AI toe om betekenisvolle resultaten te leveren. Vooralsnog is het zoekhulpmiddel inzetbaar voor een beperkte set bevindingen, zoals accounts, contacten en kansen. Maar het bedrijf is van plan om in de loop van de tijd opties toe te voegen.
Zo is het voortaan mogelijk om zoektermen in de natuurlijke spreektaal in te voeren om de exacte informatie te vinden die nodig is. De door AI-aangestuurde zoekfunctie begrijpt de vraag en levert de resultaten. Door bijvoorbeeld ‘mijn opportuniteiten in Antwerpen’ in te voeren weet de tool dat te vertalen in de exacte set resultaten waarnaar gezocht wordt. Bovendien is het nog steeds mogelijk om via conventional search op een reeks selectievakjes te klikken. Hierdoor wordt de resultatenlijst beperkt tot bijvoorbeeld alleen ‘Antwerpen’. Al is de nieuwe manier nu sneller en efficiënter.
Daarbij kan de intelligente zoekfunctie de meest waarschijnlijke acties die de gebruiker wil ondernemen, voorspellen. Dat gebeurt op basis van zoekparameters en met behulp van snelle actieknoppen in de resultaten. Hierdoor wordt de zoektijd aanzienlijk verkort.
Lees ook: Salesforce: ‘Vergeet gewoon even CRM’