In een interview met Jo Buvens, Country Leader BeLux bij Salesforce, laat hij uitschijnen dat ecommerce binnen België aan een sterke stijging bezig is. Alles rond digitale marketing en online winkels versnelt in België, zodat ze aan marktaandeel kunnen groeien.
Met de overname van Demandware eind 2016 voor een slordige 2,8 miljard dollar richt Salesforce zijn pijlen duidelijk op de e-commercemarkt. De combinatie van een Journey Builder, waar marketeers mee aan de slag kunnen, en slimme AI-assistent Einstein zorgt ervoor dat het bouwen van een slimme online winkel voor iedereen binnen handbereik is.
Jo Buvens ziet die markt de komende jaren ontploffen: “Ik hoor dat heel wat organisaties, zeker in België en Luxemburg, ecommerce serieus nemen. De plotse versnelling is behoorlijk indrukwekkend, zowel rond digital marketing als online shopping. Ineens begrijpen we dat het heel serieus moet, om verschillende redenen: marktaandeel groeien, efficiënter verkopen en marketen of de SLA (Service Level Agreement) met klanten te verbeteren.â€
De klant wil vandaag een persoonlijke service wanneer hij online winkelt. Einstein zorgt dankzij AI voor slimme suggesties op vlak van bekeken artikelen maar kan ook modetips geven en bepaalde kleurencombinaties voorstellen. “De mogelijkheden zijn hier eindeloos dankzij Einstein. Onze AI kan perfect analyseren wat er in het winkelmandje blijft liggen om daarop andere suggesties voor te stellen. Ook hier is de predictive aanpak belangrijk, je wil namelijk de klant enkel informeren over zaken die hij of zij interessant vindt,†zegt Buvens.
Salesforce werkt samen met enkele grote online winkels, maar geeft nog niet vrij welke dat zijn. In de nabije toekomst moet dat wel in orde komen volgens Buvens, waardoor we een betere inkijk krijgen in de strategie waarmee ze Nederlandse grootmachten als Bol.com of Coolblue willen counteren.