Salesforce stelt zijn Agentforce-platform ter beschikking voor publieke organisaties, die met Agentforce kant-en-klare AI-agenten kunnen inzetten in een beveiligde omgeving.
Salesforce lanceert Agentforce voor de publieke sector, een platform waarmee overheidsinstanties digitale AI-agenten kunnen inzetten om complexe en tijdrovende taken te automatiseren. Het doel is om medewerkers te ontlasten en burgers sneller en efficiënter te helpen. Agentforce is sinds vorig jaar het speerpunt van het Salesforce-portfolio.
lees ook
AI-agenten veroveren België: Salesforce rolt de rode loper uit
Digitale ondersteuning voor overheidsmedewerkers
Met Agentforce kunnen overheidsinstanties kant-en-klare of aangepaste AI-agenten inzetten voor uiteenlopende administratieve processen. De agenten voeren zelfstandig taken uit zoals het beantwoorden van veelgestelde vragen, het verwerken van vergunningaanvragen en het ondersteunen van klachtenbehandeling.
De technologie is gebouwd op bestaande Salesforce-oplossingen en werkt via standaard sjablonen, waardoor ook teams zonder technische kennis snel agenten kunnen instellen. Het systeem biedt functies specifiek voor de publieke sector. Zo helpt het bij de handhaving van regelgeving, het matchen van kandidaten bij vacatures en het begeleiden van burgers bij het aanvragen van uitkeringen.
Klachten kunnen automatisch gegroepeerd en geanalyseerd worden, wat beleidsmakers inzichten biedt voor verdere optimalisatie. Een van de eerste gebruikers is een stad in de Amerikaanse staat Texas, maar Salesforce wil ook in Europa zieltjes winnen.
Extra beveiliging
Volgens Salesforce voldoet Agentforce aan internationale normen voor gegevensbescherming. Daar moet het bedrijf nu net wat extra aandacht op zetten. Verschillende van zijn klanten kregen recent te maken met datalekken. Salesforce treft daar geen directe schuld aan, want de bedrijven lieten zich in de luren liggen door social engineering-technieken.
lees ook
Hackers kraken systemen vooral via mensen: social engineering-aanvallen in de lift
Het bedrijf benadrukt dat de AI-oplossing werkt binnen een beveiligde structuur. De Atlas-engine analyseert informatie en genereert aanbevelingen, terwijl een zogenaamde Trust Layer waakt over veilige en verantwoorde inzet. Data Cloud integreert gegevens uit verschillende bronnen voor een compleet overzicht per dossier.
Agentforce speelt in op noden in de publieke sector zoals personeelstekorten, toenemende werkdruk en de roep om snellere dienstverlening. AI-adoptie verloopt niet altijd van een leien dakje in de publieke sector. Tegelijk houdt het rekening met zorgen rond privacy en gegevensbeveiliging. Daarmee biedt het systeem overheidsinstanties een manier om digitale arbeid op een gecontroleerde manier te integreren in hun dienstverlening.