Oracle lanceert met ‘Dedicated Region Cloud@Customer’ een nieuw aanbod voor organisaties die wel van de voordelen en mogelijkheden van de public cloud willen profiteren, maar door compliancy- of prestatievereisten aan hun on-premises datacenter gebonden zijn.
Met de nieuwe oplossing kunnen bedrijven letterlijk de public cloud in hun eigen datacenter parkeren via een dedicated beheerde cloudregio, die on-premises toegang geeft tot 100% van de services, prestaties en SLA’s van Oracles public cloudaanbod.
Concreet installeert Oracle serverracks in het datacenter van de klant, in een fysiek afgesloten deel dat wordt beschermd en beheerd door Oracle. De klant moet alleen de stroomtoevoer en koeling voorzien. Prijzen beginnen vanaf 500.000 dollar per maand.
Volgens Regis Louis, Vice President Product Strategy voor EMEA & JAPAC bij Oracle, reageert het bedrijf hiermee op een toenemende vraag naar on-premises clouddiensten bij klanten uit verschillende sectoren. “Omwille van strenge regulering in bepaalde industrieën en verschillen tussen landen, is de public cloud niet voor alle organisaties een optie. Of er zijn bezwaren op vlak van prestaties of latency.”
“We geven klanten de keuze. Als ze naar de public cloud willen stappen, is dat mogelijk. Als er te veel beperkingen zijn, kunnen ze nog steeds van de voordelen van de cloud genieten in het eigen datacenter”, vult Steve Daheb, Senior Vice President voor Oracle Cloud aan.
Hybrid cloud
Nadat eerst een stormloop naar de public cloud plaatsvond, komen bedrijven daar vandaag steeds meer op terug en wordt een deel van de workloads liever on-premises gehouden. Dat resulteert in een sterke vraag naar een hybride architectuur, waar applicaties eenvoudig tussen publieke en private cloud bewegen.
Volgens Oracle is Dedicated Region Cloud@Customer de eerste oplossing die de kloof tussen cloud en on-premises helemaal kan overbruggen. On-premises oplossingen van andere cloudaanbieders zijn doorgaans beperkt in vergelijking met het portfolio aan diensten dat ze in de public cloud leveren. Oracle stelt daarentegen al zijn meer dan vijftig clouddiensten on-premises beschikbaar en is daarin naar eigen zeggen uniek. Van zodra nieuwe functies worden uitgerold in de public cloud, hebben ook Cloud@Customer-klanten er meteen toegang toe.
“Ook het hoge SLA-niveau is uniek”, maakt Regis zich sterk. “Al dezelfde SLA’s als in de cloud – availability, performance en manageability – worden ook on-premises gegarandeerd. Geen andere concurrent is daartoe in staat.”
Lees ook: Datacenter-as-a-service: hoe HPE, Lenovo en Dell met elkaar vergelijken
Grof geschut
Een eigen publieke cloudoplossing on-premises installeren lijkt een zware investering, maar wanneer beperkingen het gebruik van de traditionele public cloud belemmeren, is dit een optimale tussenoplossing. Oracle focust vooral op bedrijven die al jaren applicaties draaien die vast zitten geworteld in Oracle-databases. Een lokale public cloud kan dan resulteren in flinke prestatiewinsten.
Wie het gebruiksgemak van de publieke cloud wil combineren met on-premises hardware, heeft echter alternatieven. Zowel HPE als Lenovo en Dell bieden met respectievelijk GreenLake, TruScale en Dell Technologies on Demand formules aan waarbij ze serverhardware on-premises installeren en beheren voor een maandelijkse vergoeding. Daarbij horen cloudgeïnspireerde diensten zoals eenvoudige provisionering voor specifieke workloads. De oplossing is algemener dan wat Oracle lanceert en laat het beheer van de software die op de omgeving draait aan de klant over. Daar staat tegenover dat ze een stuk schaalbaarder is en geen vendor lock-in op softwarevlak met zich mee brengt.