Nvidia CloudXR maakt high-end VR en AR mogelijk in de cloud

oculus quest

Nvidia CloudXR is vanaf vandaag beschikbaar op Amazon Web Services en komt snel naar Microsoft Azure en Google Cloud Platform.

Met Nvidia CloudXR kan je eender welke SteamVR-content streamen naar eindgebruikers op Windows en Android zonder speciale aanpassingen te brengen aan de gestreamde applicatie. Het stelt ook een eigen SDK beschikbaar voor de dienst om bedrijven de mogelijkheid te geven om eigen servers te gebruiken.

Het belangrijkste doel van Nvidia CloudXR is om high-end hardware voor virtual reality overbodig te maken door realistische grafische beelden in de cloud te genereren. Dankzij een lage latency kan de content naar VR- en AR-hardware worden gestreamd. De host-pc kan hierdoor een eenvoudige pc, smartphone of stand-alone headset zijn.

Nvidia CloudXR

Nvidia biedt de dienst aan voor pc, Microsoft Hololens 2, Android gebaseerde VR-toestellen (waaronder Oculus Quest) en Android AR-toestellen. Binnenkort lanceert Nvidia CloudXR 2.1, die ook iOS zal ondersteunen. Hiermee kunnen iPhones en iPads high-end AR- en VR-content streamen van de cloud.

Er wordt al langer geëxperimenteerd met AR en VR in de cloud, maar Nvidia CloudXR lijkt de meest mature en schaalbare oplossing tot nu toe. Indien de technologie goed werkt en aan populariteit toeneemt, kan AR en VR mogelijk een belangrijke boost krijgen door high-end beelden voor iedereen toegankelijk te maken. De integratie in de cloud maakt het bovendien ook mogelijk voor bedrijven om handig cloudapplicaties te bouwen die optimaal van AR en VR gebruikmaken.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home