De Schwarz Group, dat supermarktketen Lidl in zijn portfolio heeft, lanceert Stackit: een cloudaanbod voor bedrijven en de publieke sector.
Het bedrijf achter Lidl, de Schwarz Group, lanceert een eigen cloudaanbod. Dat heet Stackit en is gericht op bedrijven en de publieke sector. Stackit wordt exclusief in Duitsland gehost. De Schwarz Group ziet een groeiende vraag voor een onafhankelijk Europees alternatief voor Amerikaanse cloudproviders. Stackit is daarop een antwoord.
Het bedrijf ontwikkelde de technologie aanvankelijk voor zijn eigen gebruik. Sinds 2019 vertrouwt de Schwarz Group er zelf op. Nu moet Stackit in eerste instantie organisaties aanspreken die data willen opslaan en beschermen. Databescherming krijgt topprioriteit binnen het nieuwe cloudaanbod. De datacenters staan ver genoeg uit elkaar om problemen door externe factoren zoals natuurrampen te compenseren.
Vooral IaaS
Stackit krijgt 24/24 ondersteuning en is gericht op alle soorten van bedrijven, zowel organisaties die nog voornamelijk on-premises zitten als cloud native-organisaties. In eerste instantie biedt Stackit Infrastructure-as-a-Service. Daaronder vallen onder andere compute en opslag, met de beschikbaarheid van Windowsservers.
Je kan ook verschillende beheerde services afnemen. Denk aan een MySQL-aanbod maar ook Kubernetes Engine Cluster Management en Cloud Foundry. De focus ligt duidelijk op de basisinfrastructuur en diensten, in contrast met het erg uitgebreide toepassings-aanbod van hyperscalers.
Verder voorziet Schwarz een colocatie-aanbod voor klanten die hun eigen hardware in de datacenters van Stackit kwijt willen. Het bedrijf geeft aan zijn aanbod te zullen groeien op basis van de vraag vanuit klanten.