Microsoft werkt samen met Adobe en C3.ai in strijd tegen Salesforce

Samen met Adobe en C3.ai is Microsoft van plan om Salesforce van zijn troon te stoten op het gebied van klantensoftware. C3.ai gaat een nieuwe relatiebeheer software ontwikkelen. De AI-tools van C3.ai worden vermengd in de Microsoft Dynamics 365 CRM software en Marketing Cloud van Adobe. 

De gezamenlijke dienst van de drie organisaties haalt data uit de interne systemen van een klant, maar ook van buitenaf, zoals gedrag op social media en archieven. Op basis van deze data kan het AI onder meer toekomstige omzet voorspellen en inzicht geven over de producten waar klanten behoefte aan hebben. 

Het platform is kant-en-klaar ingesteld voor financiële diensten, gezondheidszorg, telecommunicatie, olie en gas, productie, nutsbedrijven, ruimtevaart, de autobranche, publieke sector, defensie en inlichtingendiensten. C3 AI CRM powered by Microsoft Dynamics 365, zo gaat de nieuwe software van Microsoft en partners heten. De software is sinds deze week beschikbaar en wordt gezamenlijk verkocht door de drie bedrijven. 

15 jaar lange concurrentiestrijd tussen Microsoft en Salesforce

Volgens Gartner probeert Microsoft al 15 jaar lang om Salesforce in te halen in de markt voor relatiebeheer software. In 2019 had Salesforce 20% van het marktaandeel. De rest van de markt was sterk gefragmenteerd. Deze verdeelde markt creëert een kans voor Microsoft, C3 en Adobe. Nu bedrijven massaal overtappen naar de cloud en er steeds meer vraag komt naar AI-tools, is er behoefte aan nieuwe producten. Microsoft en zijn nieuwe partners vullen deze behoefte maar al te graag in. 

Ondertussen staat Salesforce ook niet stil. Zo heeft Salesforce zijn eigen AI-tool, genaamd Einstein. Daarnaast investeerde Salesforce in een bedrijf genaamd MuleSoft, wat producten biedt die de interne systemen van een klant combineren met data en apps op het openbare internet. 

Inspelen op behoeften van bedrijven

Volgens Tom Siebel (oprichter van C3.ai en pionier op het gebied van relatiebeheer software) willen bedrijven producten die zijn aangepast op hun specifieke industrie. Daarnaast zijn organisaties op zoek naar een AI dat voorspelt welke klanten mogelijk gaan vertrekken, zodat ze dat vertrek kunnen voorkomen. Daarbij willen productiebedrijven kunnen voorspellen hoeveel stuks ze van een bepaald product moeten maken. 

Uiteindelijk wil elke organisatie zijn omzet kunnen voorspellen, iets waar de huidige technologie nog uiterst onnauwkeurig in is. “Bijna elke klant die ons benadert is een huidige klant van Salesforce”, zegt Siebel. 

Het aantrekken van nieuwe klanten, zal ook de Microsoft Azure cloud ten goede komen. Wat goed uitkomt voor Microsoft die bezig is het gat met marktleider AWS te dichten. Het nieuwe product zal draaien op Azure, maar kan ook data opnemen die opgeslagen is in andere clouds.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home