Microsoft focust op betere communicatie bij Azure-storingen

Microsoft Azure

Microsoft werkt aan een betere manier waarop Azure klanten op de hoogte gebracht worden van storingen. In plaats van de openbare Azure statuspagina, zal communicatie verlopen via persoonlijke pagina’s voor elke gebruiker. Het bedrijf is van plan soortgelijke technieken te gaan gebruiken voor Microsoft 365 en de Power Platform-diensten. 

De laatste maanden gebruikt Microsoft zijn Azure statuspagina steeds minder vaak om gebruikers op de hoogte te stellen van storingen. Toen afgelopen maart in het oosten van de Verenigde Staten (een van de meest actieve regio’s van Microsoft) urenlang offline was, was er niets over te vinden op de statuspagina. Ook werd er amper melding van gemaakt op Twitter. 

Het blijkt dat Microsoft bewust relatief stil blijft over de storingen. Microsoft is bezig met een plan om zijn cloud-gebruikers te verwijzen naar hun persoonlijke Service Health pagina’s in plaats van de openbare Azure Status website. Het Azure Support account op Twitter verwijst gebruikers naar hun persoonlijke pagina voor de meest recente informatie over de storing. 

Snellere communicatie in de toekomst

Deze week publiceerde Sami Kubba, principal program manager binnen Azure, een blog waarin hij de plannen van Microsoft voor het communiceren van storingen beschreef. In zijn blog schreef Kubba dat Microsoft van plan is om alle beïnvloedde Azure-abonnementen binnen 15 minuten op de hoogte te stellen bij van een uitval. Dit gaat Microsoft gedeeltelijk via automatische notificaties, maar ook nog voor een gedeelte handmatig doen. 

Volgens Kubba waren automatische notificaties via Service Health het afgelopen kwartaal verantwoordelijk voor meer dan de helft van Microsoft’s communicatie bij storingen. Microsoft wil de tijd die het kost om gebruikers op de hoogte te stellen van een uitval blijven verminderen. “We zijn in beginfase van het uitbreiden van ons gebruik van AI-gebaseerde activiteiten die beïnvloedde diensten automatisch identificeren en zo snel mogelijk communiceren over de oplossing”, schrijft Kubba in zijn blog. 

Ook uitgerold naar andere diensten

Microsoft gebruikt de openbare Azure Status page voortaan alleen nog maar om grootschalige storingen (die invloed hebben op meerdere regio’s en/of diensten) te communiceren. In 95% van de incidenten communiceert Microsoft direct met beïnvloede klanten via Service Health. De reden hiervoor is volgens Kubba dat veruit de meeste storingen effect hebben op slechts een klein percentage van de klanten. 

De nieuwe manier van communiceren wordt binnenkort ook uitgerold naar andere cloudproducten van Microsoft, waaronder Microsoft 365 en Power Platform. Er is momenteel al een M365 Status account op twitter dat gebruikers naar hun portals en persoonlijke berichten verwijst.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home