Bedrijven stappen steeds vaak over van on-premises software naar Software-as-a-Service. De SaaS-markt groeit en vooral Microsoft plukt daar de vruchten van.
Software-as-a-Service brengt softwareleveranciers vandaag zo’n 20 miljard dollar per kwartaal op. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Synergy Research Group. Microsoft heeft een marktaandeel van 17 procent en is daarmee met voorsprong de belangrijkste speler. Salesforce was tot negen kwartalen geleden de dominante kracht, maar moest zijn plaats afstaan.
Sterke groei
De SaaS-markt groeit elk jaar met 32 procent en volgens Synergy is het einde van die groei nog niet in zicht. SaaS is nog altijd maar verantwoordelijk voor minder dan 15 procent van de totale uitgaven aan bedrijfssoftware. Het is nog steeds klein in vergelijking met on-premises, wat betekent dat de groei zich nog enkele jaren kan doorzetten. Hoewel SaaS niet zo sterk groeit als IaaS (Infrastructure) en PaaS (Platform), is de markt substantieel groter.
“Er is een fascinerende strijd om SaaS aan de gang, met traditionele leveranciers van zakelijke software die het uitvechten met ‘born-in-the-cloud’ aanbieders zoals Workday, Zendesk, ServiceNow en Dropbox”, zegt John Dinsdale van Synergy Research Group. “Deze laatste groep helpt de markt snel te transformeren, maar de meer traditionele spelers zoals Microsoft, SAP, Oracle en IBM hebben nog steeds een enorme hoeveelheid on-premises softwareklanten die ze kunnen converteren naar een SaaS-model.”
Per leverancier
Dat effect toont zich goed wanneer je naar de groei per leverancier kijkt. Microsoft is hier het best gepositioneerd en noteerde jaar op jaar een groei van 45 procent. De reus uit Redmond weet steeds meer van zijn klanten te overtuigen om over te stappen op Office 365 of Microsoft 365, en plukt daar de vruchten van. Ook de rest van de top vijf sterkste groeiers wordt ingevuld door traditionele spelers: Salesforce, Adobe, Oracle en SAP.
Deze vijf spelers hebben samen iets meer dan de helft van de markt in handen. De volgende tien leveranciers in de lijst vertegenwoordigen samen nog eens 26 procent van de markt. Daarbij horen onder meer traditionele spelers als Cisco en IBM, maar de sterkste groei wordt in deze groep verwezenlijkt door ServiceNow, Google, ADP en Workday.
Synergy merkt nog op dat de markt erg verdeeld blijft, met verschillende leiders in verschillende segmenten. Microsoft is met name dominant in collaboration, terwijl Salesforce sterker staat in customer relationship management (CRM). Synergy verwacht de sterkste groei in collaboration en enterprise resource planning (ERP). CRM groeit in verhouding iets minder hard, omdat die markt al beter voorzien is van SaaS-oplossingen.