Microsoft beperkt Office 365-functies om gestegen vraag aan te kunnen

Office 365

Nu mensen massaal van thuis uit werken om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, verhoogt de druk op cloudserviceproviders. Om zijn diensten optimaal te laten werken, treft Microsoft enkele maatregelen om de last op zijn infrastructuur te verminderen.

Het bedrijf stuurde daarover dinsdag een bericht (MC207439) naar Office 365-abonnees. Om de load op de servers te verminderen worden enkele tijdelijke ingrepen gedaan in OneNote, SharePoint en Stream.

OneNote:
OneNote in Teams is alleen-lezen voor commerciële abonnees, met uitzondering van EDU. Gebruikers kunnen voor bewerking naar OneNote voor het web gaan.
De downloadgrootte en synchronisatiefrequentie van bestandsbijlagen is gewijzigd.
Je kan details over deze en andere OneNote-gerelateerde updates vinden via http://aka.ms/notesupdates.

SharePoint:
We verplaatsen specifieke back-endactiviteiten naar regionale avond- en weekenduren. De getroffen mogelijkheden omvatten migratie, DLP en vertragingen in bestandsbeheer na het uploaden van een nieuw bestand, video of afbeelding.
Verminderde videoresolutie voor het afspelen van video’s.

Stream:
De People-tijdlijn is uitgeschakeld voor nieuw geüploade video’s. Dit heeft geen invloed op reeds bestaande video’s.
Videoresolutie voor opname van vergaderingen aangepast naar 720p.

Vorige week werden ook al service-aanpassingen doorgevoerd in Microsoft Teams. De videoresolutie werd aangepast, evenals hoe vaak de app aanwezigheid controleert en het interval waarin wordt weergegeven wanneer de andere partij aan het typen is. In geval van capaciteitsproblemen zal Microsoft bovendien zorgverleners en kritieke infrastructuur voorrang geven op zijn cloud.

Het gaat om relatief kleine ingrepen, waar gebruikers weinig van zullen merken in het dagelijks gebruik. Ze zijn evenwel nodig, nu het gebruik van clouddiensten explosief toeneemt en de infrastructuur daar niet altijd op is voorzien. Zo zag Microsoft zijn samenwerkingstool Teams op een week tijd met 12 miljoen gebruikers toenemen. Vorige week maandag ging de dienst zelfs een hele tijd onderuit nadat de trafiek in één klap een sprong van 40 procent maakte.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home