Microsoft benaderde Pinterest voor overname

Microsoft heeft Pinterest benaderd over een potentiële deal om het sociale media bedrijf over te nemen. Naar verluidt zijn beide partijen op dit moment niet actief in gesprek. Zowel Microsoft als Pinterest laten niets los over de mogelijke overname. 

De aankoop van Pinterest zou goed passen binnen de overnamestrategie waar Microsoft op dit moment mee bezig is. Door bedrijven over te nemen, wil Microsoft zijn portfolio aan actieve online communities op zijn cloud platform vergroten. 

De aankoop van Pinterest zou een van de grootste deals ooit zijn voor Microsoft. Daarbij zou de deal testen in hoeverre de Amerikaanse regering onder leiding van Biden het toestaat dat machtige tech-bedrijven grote aankopen doen. Door het nieuwe beleid is het vooral voor Google en Facebook moeilijk om grote aankopen te doen. 

Pinterest maakte in 2020 een goed jaar door. De marktwaarde van het platform is met meer dan 600% toegenomen tijdens de coronaviruspandemie. Pinterest maakte vorige week bekend dat het aantal maandelijkse gebruikers is gegroeid naar 459 miljoen. Het platform draait nu op Amazon Web Services. In het verleden heeft Pinterest laten weten dat het bedrijf graag onafhankelijk wil blijven. 

Strategische zet

Vorig jaar maakte Microsoft voor het eerst duidelijk interesse te hebben in het aankopen van een prominent sociale mediaplatform, toen het probeerde TikTok te kopen. De overname van TikTok mislukte nadat Oracle zich mengde in de gesprekken. In de afgelopen jaren deed Microsoft een aantal grote acquisities, waaronder LinkedIn, GitHub en Minecraft. Vorig jaar kocht Microsoft ook het gamebedrijf ZeniMax. 

Door online communities aan te kopen, wil Microsoft op grote schaal applicaties naar zijn Azure cloudplatform halen. Daarbij levert het eigendom van websites met grote bezoekersaantallen en actieve gebruikers die vaak posten waardevolle data op voor Microsoft. Zo worden data van LinkedIn gebruikt om andere Microsoft applicaties en diensten aan te passen. 

Een sociale media-site waar miljoenen gebruikers afbeeldingen opslaan op boards van dingen die ze interessant vinden of misschien willen kopen, is een belangrijke bron van data voor klanten van Microsofts marketing diensten. Daarbij kan Microsoft de data van Pinterest gebruiken om AI-systemen te trainen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home