Kmo’s lijden onder tijdsgebrek en zien automatisering als oplossing

stopwatch op toetsenbord

Belgische kmo-zaakvoerders geven aan dat tijdsgebrek druk zet op de gezondheid en productiviteit van hun medewerkers. Dat is de conclusie van een recent onderzoek van Salesforce naar de tijdsinvulling bij kleine en middelgrote bedrijven.

Meer dan de helft (55%) van de Belgische bevraagde zaakvoerders duidt tijdsgebrek aan als bron van negatieve impact op de eigen gezondheid en die van de werknemers. Een derde (33%) geeft aan dat medewerkers (ziekte)verlof namen of het bedrijven verlieten om redenen van geestelijke gezondheid als gevolg van tijdsdruk.

Twee op drie (67%) kmo-eigenaars noemt de ‘hustle and grind’-cultuur van doorwerken zonder omkijken, waarbij veel overuren worden geklopt, ongezond voor het bedrijf. Tezelfdertijd geeft één op vier (25%) toe dat bij hen een dergelijke bedrijfscultuur heerst.

“Wat dit onderzoek duidelijk maakt, is dat tijd – of het gebrek eraan – een heel nadelige invloed heeft op de algemene gezondheid van een bedrijf en zijn werknemers”, zegt Jo Buvens, Country Leader België en Luxemburg bij Salesforce. “Er wordt hard gewerkt en veel uren geklopt, maar die worden niet altijd efficiënt ingevuld. Dat haalt de slagkracht van deze bedrijven naar beneden.”

Automatisering

Buvens ziet daarom ook voor kmo’s een belangrijke rol weggelegd voor automatisering. “In grote organisaties beseffen ze al meer – misschien door de schaal – dat de return on investment van automatisering snel behaald wordt. Kleine ondernemingen blijven gewoon verder doen, het ontbreekt soms aan durf en initiatief om de stap te zetten.”

Toch lijken die kmo’s zich wel bewust van de voordelen van nieuwe technologie om tijd vrij te maken. Meer dan de helft (57%) is het ermee eens dat innovaties zoals het internet of things, artificiële intelligentie en robotautomatisering hun bedrijven tijd zullen besparen. 56 procent denkt dat dergelijke technologieën hun werknemers vandaag al productiever heeft gemaakt dan twee jaar geleden.

Democratisering

De technologieën die vandaag beschikbaar zijn, laten toe om geavanceerde applicaties, die vroeger alleen voorbehouden waren voor de grote organisaties, ook in kleinere bedrijven te gebruiken. “Kijk naar de cloud. Dat heeft veel technologie gedemocratiseerd en toegankelijker gemaakt. Een kmo krijgt toegang tot dezelfde innovaties als een grote enterprise, zonder dat die extra investeringen moet doen”, illustreert Buvens.

Zijn advies voor kmo’s luidt dan ook om gewoon de stap te zetten en de zaken niet te overdenken. “Tijd zal altijd een schaars middel zijn. Wat dit rapport aantoont, is dat technologie een belangrijke en snel toegankelijke manier biedt voor kleine bedrijven om de extra minuten en uren te vinden die op lange termijn echt een verschil zullen maken voor hun bedrijf en medewerkers”, besluit Buvens.

Gerelateerd: Robotic process automation snelst groeiende segment in bedrijfssoftware

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home