Insight: ‘Bedrijven blijven steken in AI-testfase’

Insight: ‘Bedrijven blijven steken in AI-testfase’

Uit onderzoek van Insight Enterprises blijkt dat hoewel het vertrouwen in AI bij bedrijven toeneemt, de grootschalige toepassing uitblijft.

Uit onderzoek van het Amerikaans onderzoekbureau Insight Enterprises blijkt dat 57 procent van de organisaties “zeer veel vertrouwen” heeft in de betrouwbaarheid van AI voor hun kernprocessen. Toch wordt de technologie nog maar amper toegepast op grote schala. Zes op de tien organisaties bevinden zich nog in een test- of pilootfase. Slechts 24 procent zet AI effectief in productie in voor duidelijk omschreven toepassingen.

Strategie in orde, uitvoering (nog) niet

Belgische bedrijven scoren beter dan het EMEA-gemiddelde op strategische voorbereiding. Bijna 47 procent van de Belgische respondenten beschikt over een duidelijke AI-strategie met bijhorende pilootprojecten. Dat is meer dan het gemiddelde van 39 procent in de EMEA-regio. Toch blijkt dat een goede strategie zich niet meteen vertaalt in implementatie. In België is er volgens het onderzoek geen enkel bedrijf dat AI als volledig geïntegreerd beschouwt. In de rest van de EMEA-regio ligt dat cijfer op 5,4 procent.

Volgens Insight wijst dat op het ‘vastzitten’ van bedrijven in de testfase. Belgische IT-leiders geven aan dat zij zich het minst comfortabel voelen bij autonome AI-beslissingen, en ze hebben het laagste vertrouwen in de betrouwbaarheid van AI binnen Europa.

Hoe komt dat?

Het onderzoek toont aan dat een gebrek aan vertrouwen niet de hoofdreden is voor het niet gebruiken van AI. Belangrijkere obstakels zijn technologische integratieproblemen (36%), een tekort aan vaardigheden (23%), culturele weerstand (17%) en lacunes in governance en compliance (14%).

Twijfel tussen cloud of on-premises speelt ook een rol. Meer dan de helft van de bedrijven gaat voor cloudgebaseerde AI, al geeft 44 procent nog de voorkeur aan on-premises oplossingen. Het onderzoek stelt dat die keuzes worden gedreven door controle, regelgeving en prestaties. Slechts vijf procent van de Europese bedrijven heeft AI volledig geïntegreerd.