InfluxData zet services stop in België, data van klanten hersteld

dataverlies influxdata

InfluxData heeft op kousenvoeten zijn InfluxDB Cloud Service afgesloten voor Belgische klanten. Die zaten even met de handen in het haar over verloren gegevens.

Op het online forum van InfluxData regent het klachten van gebruikers die geen toegang meer hebben tot hun data op InfluxDB Cloud Services op GCP west-europe-1, de Belgische cloudregio van Google Cloud. InfluxData zette het dataplatform op dertig juni stop in België, alsook in Australië, omdat de vraag te laag was. Veel klanten leken daar echter niet van op de hoogte te zijn.

In een blogpost verdedigt InfluxData zich door te zeggen dat het klanten wel degelijk al sinds februari op de hoogte heeft proberen te brengen van het beëindigen van InfluxDB Cloud Services. Tot drie maal toe stuurde het een e-mail uit en klanten kregen ook notificaties te zien in de applicatie. Gedupeerde gebruikers claimen die e-mails nooit gekregen te hebben en voelen zich aan hun lot overgelaten.

Mea culpa

Door de commotie slaat CEO Paul Dix een opvallende mea culpa. Hij erkent dat het bedrijf de exit uit België geleidelijker aan had moeten pakken, in plaats van plotsklaps de stekker uit het platform te trekken. Het bedrijf belooft de volgende keer eerst een ‘scream test’ uit te voeren. Daarbij sluit een provider zijn diensten bijvoorbeeld een uur af om te kijken hoe klanten daarop reageren en hen voor te breiden op een definitieve stopzetting. InfluxData zal ook voor, tijdens en na klanten proactiever contacteren.

Voor de klanten die nu in miserie zitten, is dat slechts een magere troost. Al is er voor Belgische klanten nog een sprankeltje hoop: InfluxData zal proberen hun data van de laatste honderd dagen te herstellen. Bedrijven die hun data kwijt zijn, mogen daarvoor contact opnemen met de helpdesk of zelfs hoogstpersoonlijk met de CEO. De gedupeerde klanten in Australië lijken echter niet meer te moeten hopen op herstel van hun data.

InfluxData heeft aan onze redactie bevestigd dat de data van Belgische klanten hersteld is en spoedig weer tot hun beschikking zal komen. Meer informatie lees je in deze blog.


Dit artikel verscheen origineel op 12/07. We hebben het een update gegeven met de recentste informatie.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home