Een maand geleden maakte IBM bekend zich los te maken van zijn infrastructuur diensten. Dat was al een teken dat het bedrijf zich volledig gaat richten op de hybride cloud. In een interview tijdens de CNBC Evolve Summit maakt IBM CEO Arvind Krishna duidelijk dat hij de organisatie wil transfromeren naar een leverancier van hybride cloud management.
Naast het verkopen van zijn eigen infrastructuur en software diensten, gaat IBM gebruik maken van Red Hat om klanten te helpen hun hybride omgevingen te beheren. Dat kan on premises, met een public cloud provider of een combinatie ervan.
Krishna ziet de hybride cloud management market als een biljard-dollar-kans. Met Red Hat onder zijn hoede heeft IBM een goede positie om een deel van de markt op zich te nemen. “De Red Hat overname gaf ons de technologische basis waar we een hybride cloud technologie platform op kunnen bouwen gebaseerd op opensource”, zegt Krishna. Door te stoppen met de infrastructuur-diensten, wil Krishna de volledige focus leggen op de hybride cloud en artificiële intelligentie.
Geen concurrenten, maar partners
Hoewel Microsoft en Amazon sterke spelers zijn in de publieke cloud, ziet Krishna ze niet als concurrentie, maar juist als partners in zijn nieuwe benadering. Het mixen van een breed scala aan externe partijen is een belangrijk onderdeel van zijn plan.
“Ik zie Microsoft en Amazon als partners in deze reis, niet als de nummer één en twee in de markt.” Volgens Krishna gaat het in de hybride wereld om de vraag waar een klant wil dat zijn workload draait. Klanten kunnen hun workloads draaien op Amazon, Microsoft, IBM of on premises. Voor de hybride cloud benadering van IBM is het geen punt. Krishna ziet Red Hat als de lijm die de omgeving samenvoegt en klanten een eenvoudige manier geeft om een complexe hybride cloud te beheren.
Grootste uitdaging zit in de bedrijfscultuur
Om zijn plan te laten slagen en de organisatie daadwerkelijk te transformeren, is er een shift nodig in de bedrijfscultuur. Krishna is vanuit IBM zelf gepromoveerd naar CEO. Daardoor begrijpt hij hoe dingen werken binnen de organisatie en wat er moet veranderen om zijn plan te doen slagen.
“Ik heb intern veel gesproken over de growth mindset en over jezelf meer ondernemend opstellen”, zegt Krishna. Om de organisatie te transformeren is er extreme focus nodig. De focus ligt op de hybride cloud en artificiële intelligentie en het is belangrijk dat iedereen in de organisatie deze focus deelt. Zo legt Krishna uit tijdens het interview.
Die focus vinden binnen een enorme organisatie als IBM wordt een uitdaging. Tot nu toe zijn IBM verkopers gewend zich te richten op IBM producten. Met de nieuwe benadering moeten ze breder kijken naar de markt en daar is een nieuwe mindset voor nodig.