Chatbots blijven voorlopig advertentievrij in Gemini, maar dat kan snel veranderen.
Google verdient miljarden aan zoekadvertenties, maar die inkomstenbron staat mogelijk onder druk nu steeds meer mensen AI-chatbots gebruiken om informatie op te zoeken. Om dat op te vangen, experimenteert het bedrijf met advertenties. Advertenties in Gemini-chatbots zijn voorlopig niet aan de orde, maar de basis daarvoor wordt al wel stilaan gelegd.
AdSense voor chatbots
Sinds 2024 test Google manieren om AdSense, het bekende advertentieplatform, te integreren in AI-interfaces. Eerste experimenten lijken succesvol, want steeds meer bedrijven mogen zich aansluiten. “AdSense for Search is beschikbaar voor websites die relevante advertenties willen tonen binnen hun AI-ervaring,” klinkt het bij Google.
Gemini is momenteel advertentievrij, maar zou dat kunnen veranderen als AI nog populairder wordt als manier om online info op te zoeken. De hoge kosten van generatieve AI maken inkomsten uit advertenties ook aantrekkelijker.
Nieuwe abonnementsformule
Google zet ook stappen richting meer premium diensten. Sommige gebruikers zien al meldingen verschijnen over een nieuwe “Gemini Ultra”-abonnementsformule, bovenop het bestaande Gemini Advanced-plan van 20 dollar per maand. Wat Gemini Ultra precies inhoudt, is nog onduidelijk.
Op Google I/O later deze maand wordt waarschijnlijk meer bekendgemaakt over de commerciële toekomst van Gemini. De kans is groot dat gratis AI-gebruikers binnenkort advertenties te zien krijgen, tenzij ze betalen voor een premium ervaring.