Steeds meer bedrijven omarmen het Kubernetes-platform voor applicatiecontainers. De focus is inmiddels verschoven van het snel evolueren en toevoegen van nieuwe functies naar schaalbaarheid en gebruikerservaring.
“Kubernetes is saai geworden”, constateert Janet Kuo, software engineer bij Google. Ze sprak tijdens KubeCon + CloudNativeCon in Washington, waar The Register over bericht. “Saai is goed. Het betekent dat veel bedrijven het al gebruiken en het gewoon werkt. Het is goed voor de mainstream gebruikers die zich willen richten op het leveren van zakelijke waarde in plaats van hun energie te besteden aan het upgraden van Kubernetes.”
De conferentie bracht ruim 8.000 mensen op de been, een groot contrast met de paar honderd in de beginjaren. Volgens een onderzoek van CNCF eerder dit jaar, draait inmiddels ruim 58 procent van de bedrijven Kubernetes in productie. Bij grote enterprises is dat cijfer 40 procent.
Risicogestuurde innovators
Volgens Kuo toonden in de beginjaren alleen risicogestuurde innovators interesse in Kubernetes. Het platform heeft zich volgens haar mede door hun feedback en bijdragen verder kunnen ontwikkelen.
“We blijven meer succesverhalen horen van eindgebruikers over hoe ze Kubernetes gebruiken om de bedrijfskosten te verlagen en hoe ze hun applicaties efficiënter kunnen inzetten en draaien”, aldus Kuo, die verwijst naar Chick-fil-A als voorbeeld. De fastfoodketen gebruikt Kubernetes in zijn 2.000 restaurants.
Liz Rice, technologie-evangelist bij Aqua Security, benadrukt tijdens de conferentie dat ondanks de saaiheid van de orchestratiesoftware, deze nog altijd zeer ingewikkeld is. Ze toonde vervolgens hoe Kubernetes-clusters te beschermen tegen onveilige configuratiecodes.
Gerelateerd: Kubernetes: wat is het en waarom verovert het in snel tempo de wereld?