De Gemini AI-assistent van Google heeft voorlopig geen advertenties, maar daar kan binnenkort verandering in komen.
Volgens Alphabet CEO Sundar Pichai heeft Google “heel goede ideeën” voor manieren waarop ze in de toekomst advertenties kunnen laten verschijnen in Gemini. Dat zou hij gezegd hebben tijdens een winstpresentatie, schrijft The Verge.
Nog niet voor nu
Tijdens die presentatie vroeg een analist aan Pichai wat de monetisatiemogelijkheden van Gemini zijn in de toekomst, en of er een potentiële “advertentiecomponent” in zit. Pichai: “We hebben heel goede ideeën voor advertenties, maar dit jaar ligt de focus op gebruikservaring.” Gemini zal dit jaar dus nog geen advertenties krijgen. In plaats daarvan focust Google zich op een gratis versie en een abonnementsformule van Gemini.
In oktober vorig jaar heeft Google al wel advertenties toegevoegd aan zijn ‘AI Overview’, ofwel de AI-samenvattingen in de Google-zoekresultaten. Ondertussen heeft OpenAI zijn SearchGPT ook gelanceerd, waardoor Google een grote concurrent bij krijgt in Search.
Het bedrijf staat de laatste tijd flink onder druk. De Britse antitrustwaakhond diende vorig jaar een onderzoek in naar de marktdominantie van Google in Search. Die rechtszaak is nog in behandeling, maar Apple wil daar wel aan deelnemen. Het Amerikaanse ministerie wil dat Google zijn Chrome-browser verkoopt, en dat Android losgekoppeld wordt van Google-diensten.