Britse antitrustwaakhond buigt zich over marktdominantie van Google Search

Britse antitrustwaakhond buigt zich over marktdominantie van Google Search

De Britse antitrustwaakhond, Competition and Markets Authority (CMA) heeft een onderzoek ingediend naar de marktdominantie van Google in Search.

Dit is het eerste onderzoek in een nieuwe wetgeving. Die wetgeving kijkt streng toe op digitale markten. De marktdominantie van Google wordt onderzocht, maar ook de AI-zoekopdrachten. Nadien wordt beslist welke maatregelen ze kunnen opleggen om eerlijke concurrentie te hebben.

Drie aspecten

Door het onderzoek kan Google worden aangeduid als een “strategische marktspeler”. Voor dit statuut gelden strengere concurrentieregels. De waakhond behandeld drie grote aspecten in het onderzoek. Ten eerste gaat de CMA bekijken of Google “zwakke concurrentie en drempels creëert voor toetreding en innovatie”. De concurrentie is sowieso al minder sterk, want Google heeft het grootste marktaandeel. De drempels zijn een twijfelgeval omdat bedrijven als OpenAI “antwoorden” biedt als alternatief voor zoekresultaten.

Er wordt ook onderzocht of Google de voorkeur geeft aan zijn eigen diensten op gebied van reclame en AI. Als laatste gaat de CMA in dit onderzoek kijken of Google grote hoeveelheden consumentendata gebruikt zonder geïnformeerde toestemming.

In het meest drastische geval wordt Google Search gesplitst van Google. Een andere oplossing kan zijn dat Google de zoekresultaten openstelt voor concurrenten, integratie van de zoekmachine verminderen of advertentieresultaten beschikbaar maken voor andere partijen.

Het is zeker niet de eerste keer dat er Google een rechtszaak boven het hoofd hangt. Eind vorig jaar werd er een monopolierechtszaak aangespannen tegen de zoekgigant. Het Europees Gerecht veroordeelde Google ook al voor het misbruiken van zijn machtspositie.