Het Gentse ML6, specialist in artificiële intelligentie en machine learning, heeft een nieuwe vestiging in Nederland geopend. Vanuit Amsterdam gaat het bedrijven in de gezondheidszorg, maakindustrie, e-commerce en juridische sector helpen efficiënter te werken.
Het jonge bedrijf zette zichzelf in korte tijd op de Belgische kaart, door toepassingen te ontwikkelen op het gebied van AI, machine learning en reinforcement learning. Oplossingen die onder meer worden ingezet voor beeldherkenning, predictive maintenance, quality control, demand forecasting en natural language processing. Daarnaast wordt de scale-up veel geraadpleegd voor zijn expertise in Google Cloud.
De ambitie van ML6 reikt evenwel voorbij de landsgrenzen en dus kijkt het bedrijf nu naar Nederland als volgende markt. Een logische stap, meent managing director Nicolas Deruytter.
Rijpere markt
“De Nederlandse markt is een stuk rijper dan de Belgische en nieuwe technologieën worden er een stuk sneller omarmd. Artificiële intelligentie en zeker de oplossingen die wij op dit vlak ontwikkelen zijn nog zeer nieuw. Er is in Nederland een grote vraag naar een betrouwbare partner met veel ervaring en de juiste referenties. Wij kunnen dit bieden en zijn daarom zeer gegeerd bij onze Noorderburen”, legt Deruytter uit.
Het bedrijf stelt dat de vraag vanuit Nederland naar zijn oplossingen voornamelijk uit de hoek van de gezondheidszorg komt. Zo zal de Gentse scale-up ziekenhuizen en medische centra helpen om vertrouwelijke patiëntendata te anonimiseren bij het uitwisselen van diagnostische systemen. Ook op het gebied van hyperpersonalisatie kan het bedrijf oplossingen aanreiken om op basis van patiëntendossiers medicatie te personaliseren.
Een andere focus is de Nederlandse maakindustrie, gezien ML6 naar eigen zeggen als een van de enigen AI en ML toepast in een industrieel kader. Door AI-gestuurde procescontrole in te zetten, zou ML6 bedrijven in de maakindustrie naar ’the next level’ tillen. Daarbij gaat veel aandacht naar het terugbrengen van de uitstoot en het energieverbruik.
Daarnaast helpt het bedrijf advocatenkantoren om efficiënter documenten te interpreteren en adviezen te verlenen en richt het zijn pijlen ook op de Nederlandse e-commerce, retail, bank en verzekeringen, zakelijke dienstverlening, en media- en entertainmentsector.
Innovatiepartner
Voor alles geldt dat ML6 nauw samenwerkt met Google. “We worden door veel partijen aanzien als strategische innovatiepartner. Onze oplossingen hebben zich al meermaals in de praktijk bewezen en we werken met modulaire frameworks. We moeten dus niet keer op keer het warm water uitvinden. Bovendien focussen we sterk op research en zijn we in staat om academische papers snel te vertalen naar code. Zo kunnen we meteen innovaties introduceren bij onze klanten en hen een competitive edge bieden door middel van kostenreductie en sales improvement tot het verlagen van downtime en het verhogen van hun capaciteit”, aldus Deruytter.
Europese uitbreiding
De Nederlandse vestiging telt momenteel vijf experts, maar ML6 verwacht eind 2019 het team te hebben uitgebreid naar een kleine vijftien specialisten. Daarbij blijft Nederland volgens Steyn Heskes, commercieel directeur van ML6 Nederland, intensief samenwerken met België: “In onze structuur maken we geen onderscheid qua regio. We werken cross-border aan onze projecten in squads met teamleden uit beide landen. De synergie tussen België en Nederland is hierdoor zeer sterk en de kennisdeling continu.”
Verder laat het bedrijf weten ook voet aan de grond te willen zetten in onder meer het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar al sprake zou zijn van testprojecten. Bovendien sluit de Gentse AI-specialist ook uitbreiding naar Frankrijk niet uit.
Gerelateerd: ML6 en Saroléa optimaliseren elektrische motor met machine learning