Teradata brengt een nieuwe cloudnative-database uit. Tegelijk wil het bedrijf inzetten op ondersteuning van analytische innovatie.
Een nieuwe cloudnative-database van Teradata moet de concurrentie aangaan met de diensten van onder andere Snowflake en Databricks. De nieuwe dienst ondersteunt software-as-a-service (SaaS)-modellen uit de productieomgeving. De database draagt de officiële benaming VantageCloud Lake en biedt een aanvulling op het bestaande Teradata Vantage data lake.
lees ook
Data lake en data warehouse: hoe organiseer je de dataopslag van je bedrijf?
Het bedrijf verkent de cloudnative-omgeving verder met een tweede nieuwigheid: Teradata ClearScape Analytics. Deze dienst moet bedrijven een voordeel geven bij het implementeren van nieuwe analytics, machine learning en AI-workloads in de cloud.
Data niet verplaatsen
Met ClearScape Analytics ligt de focus op grote workloads. Met het aanbod dalen de kosten en verdwijnen wat moeilijkheden van het analyseren van grote volumes data. “Wat Teradata onderscheidt, is dat het kan dienen als een alles-in-éénpakket voor enterprise-grade analytics, wat betekent dat bedrijven hun gegevens niet hoeven te verplaatsen. Ze kunnen het simpelweg installeren en complexere analytics uitvoeren via één platform”, vertelt Hillary Ashton, chief product officer bij Teradata, aan VentureBeat.
Volgens Ashton kennen de diensten verder voordelen op het vlak van kosten-controle en beheer. Teradata richt zich daarmee op de concurrerende partijen waaraan het bedrijf klanten verliest, aangezien het gaat om twee aspecten waarop de diensten van Snowflake en Databricks te kort zouden schieten: “Snowflake en Databricks zijn niet langer het enige antwoord voor kleinere data- en analyse-workloads, vooral in grotere organisaties waar shadow-systemen een belangrijk en groeiend probleem zijn, en schaal een rol kan spelen bij het beheer van workloads.”