Vier jaar na beursgang besluit Cloudera om het bedrijf te verkopen. Voor deze stap haalde Cloudera 5,3 miljard dollar binnen van participatiemaatschappijen KKR en Clayton, Dubilier & Rice (CD&R).
Cloudera biedt een serie aan cloud-gebaseerde software- en analysetools om bedrijven te helpen bij het beheren van hun data en inzichten te genereren van hybride en multicloud-omgevingen. Het Cloudera Data Platform (CDP) is het hart van het bedrijf. Het platform kwam in 2019 voort uit de fusie met concurrent Hortonworks.
Vorig jaar juni werd al bekend dat Cloudera met het idee speelde om het bedrijf te verkopen. IBM had destijds mogelijk interesse, evenals een aantal investeringsmaatschappijen.
Aankoopbedrag stukken hoger dan de aandeelprijs
Nadat Cloudera in 2019 zijn omzetdoelen miste, zakte de aandeelwaarde van het bedrijf tot een dieptepunt. Nu organisaties sinds het begin van de pandemie meer uitgeven aan cloudinfrastructuur, ziet de toekomst van het bedrijf er wat rooskleuriger uit. Nog altijd blijven de aandeelprijzen hangen op 12 dollar, een stuk lager dan de 15 dollar per aandeel waarmee het bedrijf in 2017 toetrad tot de beurs.
De aankoopsom van 5,3 miljard dollar is goed voor een prijs van 16 dollar per aandeel. Daarmee is het 24% hoger dan de aandeelprijs waarmee Cloudera afgelopen vrijdag de beursdag afsloot. Met deze premium willen de kopers de aandeelhouders overtuigen om groen licht te geven voor de aankoop.
Slimme stap voor Cloudera
Naast dat Cloudera mogelijk wordt opgekocht door de participatiemaatschappijen, doet het bedrijf zelf ook twee acquisities. De aankoop van SaaS-bedrijven Datacoral en Cazena helpen Cloudera bij zijn stap voorbij big data richting zelfbediening.
Volgens Patrick Moorhead, analist bij Moor Insights & Strategy, maakt Cloudera een slimme keuze door het bedrijf te verkopen. De stap maakt kapitaal vrij en geeft de flexibiliteit om zich volledig te richten op SaaS.
Als alles volgens plan verloopt, is de transactie in de tweede helft van 2021 rond. De acquisitieovereenkomst bevat echter een ‘go shop’-periode van 30 dagen die eindigt op 1 juli. In deze periode kan Cloudera nog andere deals verkennen om te zien of er nog andere partijen geïnteresseerd zijn.