67 procent van de Belgen is ervan overtuigd dat zonder bijscholing jobs in een digitale toekomst moeilijk bereikbaar worden. Dat blijkt uit een onderzoek van DirectResearch uitgevoerd bij 1020 Belgen dat Salesforce bekend maakt op zijn World Tour in Amsterdam.
Salesforce spreekt graag van de vierde industriële revolutie waarin we ons middenin bevinden. Bedrijven moeten volgens hen al langer verantwoordelijk dragen om hun werknemers toegang te geven tot relevante bijscholing. Ongeveer 30 procent van de ondervraagden vreest namelijk nu al dat ze over onvoldoende technische vaardigheden beschikken. 67 procent is zelfs zeker dat bij gebrek aan bijscholing een digitale toekomst moeilijk maakt.
Hoewel België op Europees niveau flink achterop hinkt wat betreft het levenslang bijscholen, toont het onderzoek aan dat het besef voor het belang van extra opleiding groeit. Nu blijkt dat 27 procent momenteel voor zijn job vreest omwille van de digitale transformatie. Opleidingen zijn nodig om dat te counteren, maar 66 procent van de Belgen legt de verantwoordelijkheid van die opleidingen bij de werkgever.
Van alle ondervraagden steekt echter maar 18 procent de hand in eigen boezem dat hijzelf verantwoordelijk is voor zijn eigen kennisniveau van de digitale toekomst.
Wallonië – Vlaanderen
Wanneer het onderzoek de regionale verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen bekijkt, valt op dat Walen (70 procent) digitale bijscholing belangrijker vinden dan Vlamingen (64 procent). Vlamingen focussen veel liever op ‘gemiddelde’ digitale vaardigheden (CRM-tools) terwijl Walen liever ‘zware’ digitale skills willen bijleren zoals programmeren.
Vlamingen zijn wat betreft lesmethodes veel traditioneler. Maar liefst 68 procent wil op de klassieke manier lessen volgen, terwijl Walen (50 procent) meer de voorkeur geven aan digitale cursussen.
“De Belg mag meer verwachten van zijn werkgeverâ€, vindt Jo Buvens, Regional Vice President en Country Leader van Salesforce België. “Het is de verantwoordelijkheid van bedrijven om mensen klaar te stomen voor de nieuwe jobs van morgen. Dat komt trouwens niet alleen het personeel ten goede, maar garandeert ook dat organisaties op de lange termijn competitief blijven in een steeds sneller transformerende wereld.â€