WhatsApp heeft vandaag twee miljard actieve gebruikers wereldwijd. Moederbedrijf Facebook maakt van de gelegenheid gebruik om te benadrukken dat end-to-end-versleuteling een kernelement van de dienst blijft.
WhatsApp heeft twee miljard gebruikers wereldwijd. Dat is een half miljard meer dan in 2018 en dubbel zoveel als in 2016. De dienst wordt zo de op één na populairste toepassing van moederbedrijf Facebook, dat 2,5 miljard gebruikers telt voor het gelijknamige netwerk. Instagram-cijfers kregen nog geen update sinds 2018, toen het aantal gebruikers van de sociale fotodienst op 1 miljard aftikte.
Miljardendeal
WhatsApp werd in 2014 eigendom van Facebook. Team Zuckerberg betaalde toen een ongeziene 19 miljard dollar voor de berichtenapp. In de afgelopen zes jaar is de populariteit van de toepassing blijven stijgen, al maakt dat geen cashkoe van de app. WhatsApp is en blijft gratis en gebruikt end-to-end-versleuteling, zowel in private conversaties als groepsconversaties. In een blogpost geeft het team achter WhatsApp aan dat die versleuteling een kernelement van de berichtendienst zal blijven.
Dat betekent dat moederbedrijf Facebook niet zomaar kan meelezen met de berichten die gebruikers versturen. WhatsApp serveert evenmin advertenties. Op de lange termijn hoopt Facebook uit inkomsten via het Chinese WeChat-model. Die berichtenapp doet dienst als een centrale communicatiehub, niet alleen tussen gebruikers onderling maar ook tussen gebruikers en bedrijven.
Zakelijk nut
Met WhatsApp Business hoopt Facebook een gelijkaardig systeem uit de grond te stampen. Daarbij moet WhatsApp een directe lijn zijn naar deelnemende bedrijven, bijvoorbeeld voor ondersteuning maar ook om bestellingen te plaatsen bij je lokale bakker. Bij dat plan horen diensten zoals WhatsApp Pay, dat in verschillende landen waaronder India wordt uitgetest.
Voorlopig blijft WhatsApp echter een berichtendienst zonder veel commerciële toepassingen, al zijn er ook in onze contreien spelers die hun klanten benaderen waar ze zitten. Zo biedt de luchthaven van Schiphol klantenservice aan via WhatsApp. De twee miljard gebruikers bieden met andere woorden een heleboel potentieel voor zakelijke toepassingen, maar ze staan nog in hun kinderschoenen.
De groei van WhatsApp betekent ook dat problemen met de beveiliging een steeds grotere impact hebben. Die steken bovendien steeds vaker de kop op, zoals je kan lezen in volgend stuk: WhatsApp op desktop gaf hackers toegang tot bestanden