Unit4: ‘Belgische publieke organisaties niet klaar voor digitale verandering’

Belgische publieke organisaties hebben het moeilijk om de juiste mensen te vinden. Bovendien verzet personeel zich tegen verandering en zijn de budgetten krap. Dat alles zorgt er volgens onderzoek voor dat de instellingen niet klaar zijn voor digitale modernisering.

Mensen en systemen in de Belgische publieke sector zijn niet klaar om met digitale verandering om te gaan. Dat claimt Unit4 op basis van eigen onderzoek uitgevoerd door Vanson Bourne. Dat onderzoek peilde daar verschillende factoren voor succesvolle digitale transformatie bij 600 beleidsmakers in de publieke sector in Australië, België, Canada, Zweden, het VK en de VS. 75 Belgische organisaties kwamen aan bod.

Moeite met personeel

De helft van de organisaties geeft aan dat 48 procent van de medewerkers en 40 procent van de managers zich tegen verandering verzet. Dat hoeft niet te verwonderen: een digitale transformatie is geen exclusief technologisch project, maar hangt nauw samen met de bedrijfscultuur. In de praktijk verdwijnt dat culturele aspect nog te vaak naar de achtergrond.

lees ook

Meer dan alleen Salesforce: hoe DPD transformeert om klanten en ontvangers tevreden te houden

33 procent van de bevraagden stipt verder aan dat medewerkers onvoldoende professionele capaciteiten hebben om zich aan te passen aan een nieuwe meer digitale context. Dat kunnen organisaties oplossen door tijdig de nodige opleidingen aan te bieden. Gekwalificeerd personeel vinden is ook moeilijk. 13 procent geeft aan dat ze de mensen met de juiste skills niet binnen de organisatie kunnen houden.

Ontoereikende transformatie

Ook langs de technische kant schort er nog wat. Volgens Unit4 geeft 53 procent aan dat de achterliggende IT-infrastructuur onvoldoende flexibel en aanpasbaar is. Zo is er nog heel veel manuele data-invoer gemoeid met de werking van de organisaties.

Dat is opvallend, aangezien Unit4 wel claimt op basis van het onderzoek dat zowat alle bevraagden een digitale transformatie minstens deels hebben uitgevoerd. Wat dan precies verstaan wordt onder die term, is onduidelijk. Vermoedelijk gaat het om gedeeltelijke technologische oplossingen en geen grote structurele transformaties.

Het onderzoek trapt een aantal open deuren in. Digitale transformatie is een proces dat gepaard gaat met change management, opleidingen en veranderende interne processen. Wie een digitale oplossing koopt en daar de transformatie-sticker op plakt, komt bedrogen uit. Het rapport suggerereert dat veel publieke instellingen toch nog voor die snelle maar onvolledige oplossing kiezen, met alle gevolgen van dien.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home