Telecomoperatoren oneens met compensatieregelgeving bij panne

internet laptop

Proximus en andere Belgische telecomoperatoren zijn het niet eens met de nieuwe compensatieregeling bij pannes, en stappen naar het Grondwettelijk Hof.

Telecomoperatoren zijn verplicht om klanten een compensatie wanneer een panne langer dan acht uur duurt. Deze nieuwe regelgeving ging in november 2024 van kracht. Nu blijkt dat Proximus naar het Grondwettelijk Hof is gestapt. Het bedrijf is het niet eens met deze regelgeving. Andere telecomoperatoren zoals Orange België en Wyre steunen Proximus.

Compensatie

Deze nieuwe regelgeving, die 1 november 2024 van kracht ging, stelt dat klanten minimaal één euro compensatie moeten ontvangen wanneer een telecompanne langer dan acht uur duurt. Duurt de onderbreking langer dan 24 uur? Dan komt er per dag een vergoeding van één euro plus 50 cent bij.

lees ook

Vanaf 1 november moeten operatoren compensatie geven bij panne

Klanten met een duurder abonnement krijgen een hoger vergoeding. Indien de maandelijkse kost overeenkomt met een bedrag dat hoger is dan een euro per dag, dient de operator een hogere schadevergoeding te betalen. Deze regelgeving moet ervoor zorgen dat klanten vergoed worden voor langdurige storingen die buiten hun macht liggen.

Niet akkoord

Uit een resultatenverslag van Orange België blijkt dat Proximus in november naar het Grondwettelijk Hof is gestapt tegen de nieuwe regelgeving. Proximus bevestigde dit bovendien aan Data News.

“Wij zijn van mening dat de tekst niet het juiste evenwicht biedt tussen, enerzijds, de bescherming van de gebruiker en, anderzijds, de kosten voor operatoren om dit te implementeren en eventuele vergoedingen te betalen’, zegt Proximus-woordvoerder Fabrice Gansbeke. “We pleiten daarom voor een herziening van de huidige tekst.”

Proximus staat er niet alleen voor. Orange België en Wyre, het infrastructuurbedrijf van Telenet en Fluvius, staan ook achter de procedure.