Switch mag geen verzekeringen meer verkopen bij Apple-producten

switch apple

Alle 21 vestigingen van Switch in België volgen de regels op vlak van informatiestrekking aan klanten niet. Het verbod geldt onmiddellijk.

Na talrijke klachten bij Test-Aankoop van klanten die ongewild een verzekering werd aangerekend bij een aankoop, blijkt er wat mis te lopen bij Switch. De financiële waakhond FSMA startte een onderzoek en concludeert nu dat Switch de regels rond informatieverstrekking aan klanten niet naleefde.

“Ze verzamelden geen informatie om te peilen naar hun behoeften op vlak van verzekeringen, en stelden ook geen producten voor die daar rekening mee hielden”, zegt FSMA-woordvoerder Johan Corthouts aan persagentschap Belga. “Als gevolg zaten klanten opgezadeld met producten die ze niet willen. Men moet een verzekeringsproduct voorstellen op maat van de klant”.

Het verbod gaat meteen in. Switch krijgt 30 dagen tijd om de verzekeringen correct aan te bieden. Indien de Apple-verkoper die deadline niet haalt, kan de FSMA extra maatregelen treffen en eventueel de toelating helemaal intrekken.

Illustere moederbedrijf SFAM

Na een reorganisatie in 2019 werden de Switch-winkels verkocht aan het Franse verzekeringsbedrijf SFAM. Sindsdien worden er heel vaak ‘services’ verkocht bij nieuwe aankopen. Het regende klachten bij Test Aankoop, waar het naar regulator FSMA stapte. Apple Care, het eigen gecertificeerde programma van Apple, werd zelden tot nooit aangeboden.

De CEO van Switch minimaliseert in een reactie dat minder dan één procent van de klanten een klacht heeft ingediend. SFAM werd eerder in 2019 in Frankrijk al veroordeeld voor het betalen van een boete van 10 miljoen euro na vergelijkbare klachten van consumenten. SFAM werkt in Frankrijk samen met elektronicaketen Fnac.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home